Politisk er den måske på vej i glemslen – plug-in-hybrid bilen som denne MG HS.

For EU og Folketinget gør den nok snart ret dyr at købe – efter en ny målemetode og en gradvis forhøjelse af afgifterne på disse biler.

Overgangsløsning

Plug-in-hybrid (PHEV) skulle være en overgangsløsning til de rene biler – og øvelsen er jo lykkedes.

Fra at PHEV-biler (som f.eks. Ford Kuga) besatte førstepladsen på salgslisterne herhjemme, er salget droppet voldsomt – og samtidig er 65 pct. af nye personbiler og 21 pct. af nye varebiler elektriske – ifølge salgstal fra Mobility Denmark (tidligere De Danske Bilimportører.)

Ude på landet

Til gengæld vil bl.a. Tyskland i dag hellere købe PHEV biler end elbiler, efter den tyske regering har fjernet tilskud til elbilsalget.

Så imens vi herhjemme importerer let brugte og nye elbiler fra Tyskland, køber de tilsvarende vores PHEV-biler.

Men der er fortsat kunder herhjemme, som foretrækker PHEV – måske fordi bor i mere tyndt befolkede egne på landet – og har længere kørselsbehov. Og her er MG HS et godt valg.

Ny målemetode

Bilen har en elektrisk styret gearkasse med to trin – i stedet for f.eks. en dobbeltkoblings automatgearkasse med seks eller otte trin, så man slipper for de ustandselige op- og nedgearinger.

Turbo-benzinmotoren på 1,5 liter yder i sig selv 143 hk og 230 Nm – med elmotoren samlet 272 hk og 350 Nm. Elmotoren i sin selv yder 83 hk og 340 Nm. Batteripakken er på 21,4 kW.

Ifølge WLTP tallet er forbruget 200 km/t, som ingen kan opnå. Det er årsagen til, at EU vil revidere målemetoderne for PHEV biler, og det betyder, at de vil stige i pris.

100 km ren el

I MG HS loves 100 km WLTP-rækkevidde på el – som også er svært at opnå, men langt kører den – og og ved lokalkørsel og ren bykørsel behøver man måske kun at lade en gang om ugen.

Gennemsnits-økonomien for kørsel alene med benzinmotoren – som sker ved motorvejsfart og ved kørsel med trailer – skulle være omkring 16 km/l.

Bilen må trække 1.500 kg på krogen – det er pænt, men andre PHEV biler klarer det lidt bedre. Den er sammen med strøm ret kvik, og når 100 km/t på 6,7 sekunder. Topfarten opgives til 190 km/t.

Masser af udstyr

Der er masser af udstyr i den prøvede Luxury topmodel til 350.000 kroner på hvide plader.

Men får således 360 grader kamera, 19 tommer alufælge, el-justerbare forsæder (kunstlæder) med varme, samt elektronisk bagklap. Læssehøjden er i øvrigt 770 mm (indvendigt 40 mm). Der er desuden et ekstra rum under gulvet.

Der er også nøglefri start, 12 volt stik, trådløs mobiloplader, a- og c type oplader, kamera-funktion ved sving, parkerings-assistent, skiltegenkendelse, linjevogter, down hill assistent – og sågar trinbrætter.

Adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt får man adaptiv fartpilot – som indstilles ved rattet – men det er svært at indstille – og dermed få det til at virke ordentligt. Desuden kan vi nævne blindvinkel assistent og nødbremse.

I kabinen er der digital instrumentering – med to 12,3 tommer skærme, hvor det meste indstillingsarbejde foregår – inklusive betjening af sædevarme. Og det skal man jo lære – for der er kun få betjeningsenheder udenfor skærmen.

Hos opbyggeren

Hvis man tænker på bilen som Van – som importøren ikke tilbyder – kan den få et varerum på 1.300 liter. Flere opbyggere kan klare opgaven – sammen med forhandleren.

For bilen er særdeles komfortabel – og meget lydløs, som ikke opleves så ofte. Køregenskaberne er fine – også på snoede veje.

Hurtiglader

Den er dog ikke den hurtigste til at lade, så derfor bør man have en oplader hjemme eller i virksomheden i det daglige. Til gengæld lader den hurtigt – og det er jo positivt til langturen. MG har også monteret en stor 55 liter tank.

Under testen oplevede vi kortvarige motor-udfald – som om den mangler moment. Det kan hjælpe at skifte mellem de tre køre-metoder komfort, sport og normal. Man kan også vælge imellem kørsel på EV og HEV (el og hybrid).

Fakta MG HS Luxury:

Motor: 1,5 liter turbobenzin.
Cylindre: 4.
Ydelse benzinmotor: 143 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 230 Nm v. 1.700 omdr.
Samlet: 272 hk/419 Nm.
Elmotor: 184 hk/340 Nm.
Batterikapacitet: 21,4 kWh.
Generator: 83 hk.
Gear: 2 trins elektrisk.
Rækkevidde WLTP: 100 km.
Forbrug WLTP: 200 km/l.
CO2 udslip: 14 g/km.
Ladehastighed: 3,6 kW (1 fase/16A.)
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,9 sek.
Totalvægt: 1.905 kg.
Køreklar vægt: 2.305 kg.
Trailervægt: 1.500 kg m. bremser.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. Skiver for/skiver bag.
Dæk: Bridgestone Alenza 001 – 225/55 R19.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Pris MG HS hvide plader: Fra ca. 315.000 kr.
Pris Luxury udgave: Ca. 350.000 kr.
Pris Van: Fra ca. 200.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk