Nu kan man bestille den nye Ford Transit Connect til levering sidst på året.
Connect bygges i dag sideløbende med den 1-tons Transit Custom på Fords fabrik i Tyrkiet, mens den nye model skal bygges på Fords spanske fabrik i Valencia – bl.a. til Europa og Nordamerika efter Fords globale ”One Ford” produktstrategi.
Connect er andet trin i Fords 4-trins Transit-serie – efter Transit Custom – og serien fuldendes næste år med den lille Courier og den store 2-tons Transit.
1-liter EcoBoost motor
Connect er en af de mest økonomiske mellemklasse varebiler med Fords 1-liter ECOboost motor med 100 hk – trods sine bare tre cylindre. Standard er start/stop system og Fords stemmestyrede SYNC nødkalde-system.
Connect fås i tre udstyrsserier: Ambiente, Trend og Limited udstyrsserier.
Trend har standard dobbelt passage-sæde, en lem mellem varerum og kabine til transport af længere genstande – samt aircondition.
Bedre brændstoføkonomi
Ford viderefører styrken i den nuværende Connect og har dertil gjort brændstoføkonomien væsentligt bedre.
Connect har fra første færd haft ry for sin opbygning som en ægte varebil med sit kvadratiske varerum, som nu udvides med en lem mellem varerum og kabine.
Alt i bilen er som i forgængeren bygget til hårdt dagligt brug.
Connect fortøj til Focus rallybil
Da Fords rallyteam for nogle år siden havde problemer med fortøjet i deres Focus rallybil, løste man problemet ved at tage fortøjet fra Connect. Så holdt bilen hele løbet.
Connect MK 2 får et design, der følger slægsskabet med Fords personbiler og Transit Courier – kaldet kinetisk design.
“Den helt nye Connect sætter nye standarder for kompakte varebiler. Den er den perfekte partner for en lang række virksomheder, siger amerikanske Barb Samardzich, vicepræsident for produktudvikling i Ford Europa.”
Mellem 2,9- og 4,4 kubikmeter
Connect fås i to længder med et varerum på 2,9- og 3,6 kubikmeter – op til 4,4 kubikmeter med forsædet vippet frem og åben lem mellem varerum og kabine. Nyttelasten er op til et tons.
Motorerne til bilen er 1,6 liter diesel på 75-, 95- og 115 hk samt EcoBoost benzinmotorer på 1-liter og 100 hk samt 1,6-liter på 150 hk med 6-trins automat-gearkasse.
Hvor mange konkurrenter i klassen er testet som personbiler, er Connect testet efter meget hårdere forhold som de større Transit varebiler. Fem millioner kilometer tests har Connect gennemført – inklusive 400.000 kilometer test i flådeforsøg hos kunder.
Låsesystem med to kanaler
Connect har fortsat fjernbetjent låsesystem – men nu med to kanaler – samt sikkerhed mod opbrud af låsene selv med boremaskiner og skruetrækkere.
Instrumenteringen minder meget om personbiler som C-Max og Focus – med tilføjelser af ekstra aflæggeplads. Samt nyeste teknologier så som Blootooth. Bilen kan også fås med Fords nyudviklede aktive City-Stop system, som nedsætter risiko for sammenstød ved lav fart i f.eks. køer.
Dertil som nævnt SYNC stemmestyrede system med mulighed for nødopkald, som var med til at give Transit Custom sine fem stjerner i EuroNCAP-testen.