Hvorfor dog jage rundt i p-huset eller på parkeringspladsen efter en ledig p-bås, når bilen selv kan finde en plads – og selv komme tilbage til dig, når du skal køre igen ?
Volvo har ikke ladet det blive ved drømmen. For en intelligent Volvo vil allerede næste år parkere af sig selv – som et led i autonom parkering. Første bil bliver den kommende Volvo XC 90 SUV-model.
Volvo har udviklet dette koncept til autonom parkering. Konceptbilen, som bliver demonstreret i den nærmeste fremtid, finder en ledig parkeringsplads og parkerer selv, også når føreren ikke befinder sig i bilen. Den førerløse bil færdes sikkert og smidigt blandt andre biler og fodgængere på et parkeringsareal.
Bilen kommer selv tilbage
”Autonom parkering er et teknologisk koncept, der betyder, at føreren ikke behøver bruge tid på at finde en ledig parkeringsplads.
Han eller hun stiller blot bilen ved indkørslen til parkeringspladsen og henter den samme sted senere,” siger Thomas Broberg, Senior Safety Advisor hos Volvo Car Group.
”Vehicle 2 Infrastructure teknologi” – som består af sendere i vejbanen – informerer føreren, når denne service er tilgængelig. Føreren bruger en mobil applikation til at aktivere det autonome parkeringssystem og kan så forlade bilen.
Sensorer lokaliserer p-plads
Ved hjælp af sensorer lokaliserer og navigerer bilen sig til en ledig parkeringsplads og gentager proceduren i omvendt rækkefølge, når føreren kommer tilbage for at hente den igen.
Når man kombinerer autonom kørsel med genkendelse og automatisk opbremsning, bliver det muligt for bilen at operere sikkert sammen med andre biler og fodgængere på en parkeringsplads. Hastighed og opbremsning tilpasses parkeringsmiljøet.
”Vores tilgang bygger på princippet om, at autonome biler skal kunne færdes sikkert i miljøer med biler, der ikke er autonome og bløde trafikanter,” fortsætter Broberg.
Et af mange projekter
Volvo’s mål er at blive førende inden for denne autonome kørsel ved at bevæge sig væk fra projekter og hen mod at kunne levere kundetilrettede teknologier. ”Autonomous Parking Concept” er et af adskillige udviklingsprojekter på området.
Volvo var eneste deltagende bilproducent i SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) projektet, som blev afsluttet i 2012.
Vejtogs-teknologi
Projektet involverede syv europæiske partnere, og er det eneste af sin art med fokus på teknologi, som kan gøres muligt at indføre på almindelige motorveje, hvor en række biler – kaldet vejtog – færdes i et miljø med andre trafikanter.
SARTRE’s vejtog inkluderede en Volvo FH fører-lastbil fulgt af fire Volvo’er, der kørte selv ved hastigheder op til 90 km/timen – i nogle tilfælde med blot fire meters afstand mellem bilerne.
”De autonome parkerings- og vejtogs-teknologier er stadig under udvikling, men vi tager første skridt hen mod vores mål om at blive førende på området,” siger Thomas Broberg.