For den italienske lastbilsproducent Iveco betød Corona krisen et fald i salget af køretøjer og salg på eftermarkedet hen over 2020 på 25-30 procent – men det har været et generelt billede for lastbilsbranchen i Europa.
”Til gengæld var tabet ikke så stort indenfor Ivecos varebil Daily – det lå på minus otte pct. – alene på grund af et stigende internetsalg.”
Det sagde CEO og chef for Iveco Truck Business Unit, Luca Sra, i et skype interview med den internationale Van of the Year jury forleden.
Øget ordreindgang
Han sætter sin lid til et bedre 2021 takket været en groende industri.
Allerede nu ser han øget ordreindgang – takket været bl.a. Ivecos nye, store S-Way udgave og den kommende T-Way, der afløser entreprenørbilen Trakker.
Men når vi taler Daily, så kommer en opdateret Daily-model i år – med præmiere på den store italienske transportmesse Transpotec Logitec, der er planlagt i juni i messecenter Fiera i Milano.
Biogasbaseret transport
”Vi vil promovere nye teknologier, telematic, brændstoffer og indretning i Daily-serien – og hvor el-drevne varebiler kan være løsningen til Last Mile distribution – med rækkevidde mellem 120 – og 300 kilometer – så er vores fokus fortsat biogas og naturgas til andre former for distribution, hvor der er lang rækkevidde,” siger Luca Sra.
Han kan se en elektrisk Daily, som Iveco har haft på programmet i mange år, til distribution af fødevarer og drikkevarer i bynære områder uden støj – og gas til den regionale transport.
Iveco har haft gasbiler i 20 år – og det vil sammen med biometan også være løsningen på miljøkrav med Euro VII, der kommer i 2025, siger Iveco-chefen.
Måske elektrisk EuroCargo
Her tænker han også på den større EuroCargo lastbil, der formentlig bliver den næste Iveco, der vil få en opdatering. Det ville også være naturligt med en el-udgave til bytransport, når man ser på udspillet fra konkurrenterne.
Iveco er den eneste spiller på markedet i Europa, der mere eller mindre arbejder alene, hvor andre producenter er gået sammen – så som MAN og Scania og Renault og Volvo. Der er også DAF, men de er godt økonomisk forankret i deres moderselskab i USA, Paccar.
Brintløsning med Nikola
”Vi klarer os godt alene, men vi har jo også et samarbejde med amerikanske Nikola – bl.a. omkring teknisk udvikling på brintsiden. Brint bliver også vigtigt i fremtiden. Derimod har vi ikke planer om lastbiler med egentlige hybridløsninger så som plug-in hybrid,” siger Luca Sra.
Han understreger dog, at diesel ikke er ude – men det er især et lovgivningsspørgsmål. Diesel vil i hvert fald være vigtigt som drivmiddel for tunge køretøjer frem til 2050. Det handler trods alt om Total Cost of Ownership (TCO) for transportbranchen og den enkelte vognmand.
Ser man generelt på Iveco, er lastbilsproducenten jo ikke helt alene – men en del af den endnu større koncern for landbrugs- og entreprenørmaskiner, Case-NewHolland.