Det er snart jul – og priskrigen på smør er gået i gang i Danmark – men det er ikke kun fødevarepriser, der går grassat.

Nissan i Danmark introducerer nu deres store elektriske Interstar varebil – og matcher prisen på søstermodellen Master fra Renault, som netop er sat over 70.000 kroner ned.

Renault lancerer deres Master E-TECH til 325.000 kroner – den samme pris som for dieseludgaven med 9-trins automatgear og 170 hk.

Billigere end Renault

”Vi vil ikke markedsføre en ny varebil og så være udkonkurrerede fra begyndelsen,” siger varebilchef Bent Lund, Nissan Danmark.

Derfor vil Nissan Danmark sælge deres elektriske varebil til samme pris – på 325.000 kroner.

Men ikke nok med det, så er man billigere med dieseludgaven, hvor man tilbyder en manuel udgave med 150 hk til 268.000 kroner (L2H2).

Kun 3,5 tons modeller

”Renault tager cirka 300.000 kroner for en tilsvarende Master (L2H2) med manuelt gear. Og  for Interstar med automat gear tager vi 288.000 kroner for – men vi har desuden fem års fabriksgaranti, 270 grader bagdøre og anhængertræk med i prisen,” siger Bent Lund.

Når det gælder den nye Interstar, har Nissan iøvrigt valgt kun at sælge 3,5 tons modeller, hvor Renault begynder med 3,3 tons.

Stærkere “line up”

”Fokus i år 2025 vil bl.a. være at sælge endnu flere elektriske varebiler, da vi nu er nu klar med et bredere og stærkere ”line up” på eludgaver , bestående af både af Townstar og ny Interstar,” siger Bent Lund.

I mellem varebils segmentet hvor Nissan Primastar er placeret, har Nissan Danmark valgt at takket nej til at introducere til den elektriske udgave af Primastar.

For lille batteri

”Årsagen er klar. Med modellens specifikationer, har vi vurderet , at den ikke var stærk nok til at konkurrere på lige fod, bl.a.  pga. et lille batteri – på 52 kWh og 1-fase opladning med 7,4 kW onboard ladning,” siger Bent Lund.

For at sætte ekstra skub i salget Primastar til primære kunder – der typisk er kunder med én- til 20 biler i deres flåde – har Nissan Danmark valgt at tilbyde muligheden for at ”opgradere gratis” til automatgear frem til udgangen af marts næste år.

Det svarer til en rabat på 12.000 kroner – som betyder, at man kan købe en Primastar L2H1 150 HK i N-Connecta trim med automatgear til 247.476 kroner.

Gamle udgave med rabat

”Herudover har vi et mindre restlager lager af udgåede modeller af Interstar L2H2 fra 244.000 kroner – altså ca 24.000 kr. billigere end den nye Interstar,” siger Bent Lund.

Den mindste elektriske varebil, Townstar, er samtidig prisjusteret, så modellen kan købes fra 226.900 kr. mod 269.000 kr. tidligere.

Nissan vil i år 2025 satse endnu mere på skabe trafik og øget proaktiv adfærd, hos forhandlernetværket, hvor erhvervscentre hos de større forhandlere skal være med til at løfte salget.

Bide skeer  med Ford og Mercedes

“Vores primære konkurrent er vores partner Renault – men jeg vil gerne bide skeer med både Ford og Mercedes, der med Sprinter og Transit 2-tons har halvdelen af markedet,” siger Bent Lund.

Han understreger, at konkurrenten Mercedes-Benz Sprinter er meget dyrere. Så han ville gerne få øjnene op hos kunderne, så de kunne se, hvor god kvaliteten er blevet på Interstar.

”Der er jo storkunder, som skal til at køre mere el, og med Interstar får de jo en helt nyudviklet bil med gode køreegenskaber – samt ny teknik på 87 kWh, som giver en WLTP rækkevidde på over 400 km. og lav vindmodstand. Og med et godt prisniveau. siger Bent Lund.

Bedre leveringsmuligheder

Markedsandelen for Nissans erhvervsbiler er gået lidt op med en halv procent i år – til ialt 1,9 pct. på varebiler. Samlet er samlet på varebiler fra Nissan gået 44 pct. frem.

Før fik Danmark få enheder tildelt af den nuværende Interstar– nu kommer man med i det normale leverings-flow fra fabrikken.

”Kigger vi frem i 2025 har vi samlet set store forventninger til salget af den nye Interstar, og markedet generelt. På den korte bane kan interesserede kunder inden længe opleve demobilerne af den nye Interstar hos landets Nissan forhandlere,” siger Bent Lund.

Eludgaver i 2025

Diesel versionerne og de elektriske modeller forventes at lande i januar og februar 2025, men allerede nu er forhandlerne klar til rådgive og sælge biler – tilføjer han.

Salget af elvarebiler tror man hos Nissan iøvrigt når op på 20 pct. af totalsalget af varebiler næste år.

”Det vil ske som led i, at virksomheder skal være klar med deres ESG regnskaber, som jo også omfatter varebiler,” siger Bent Lund.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk