Efter en række år med kort rækkevidde i Mercedes-Benz eSprinter, er den nye generation af den store elektriske varebil nu på markedet herhjemme.
VOTY.dk har prøvet nyheden under forskellige kørselsforhold på motorvej – og i by samt i kuperet landevej.
Man kan vælge imellem tre batteristørrelser – og vores var på 113 kWh. eSprinter har modulære batteripakker, så man også få bilen med 81 kWh.
445 km rækkevidde
Vil man have modeller med 113 kWh batteri, må man op i den helt store eSprinter. Vores var topmodellen til 612.997 kroner plus moms. eSprinter fås fra 425.920 kr.
Det sikrer en rækkevidde på 445 km i gennemsnit (WLTP) og op til 477 km ved 80 km/t. Den tidligere eSprinter kunne præstere 100 km rækkevidde på en god dag.
Ud over vekselstrømsopladeren er der mulighed for 115 kW DC hurtigopladning, som oplader 113 kWh-versionen på 42 minutter. Da vi ladede bilen, kunne den maksimum lade med 40 kW – men det skyldes oftest også opladeren – vinterkulden spiller også ind.
Max. 90 km/t
Blandt nyhederne er forbedret rekuperation med tre trin styret fra rattet samt skiltegenkendelse.
Den virkede dog ikke optimalt – og aflæste ikke alle skilte. Det var især gældende på motorveje og motortrafikveje.
Topfarten er elektrisk bestemt kun 90 km/t. Ifølge instrumenterne var forbruget i snit under kørslen 29 kWh/100 km. Bilen var 83 pct. opladet ved afhentning – med en opgivet rækkevidde på 332 km.
Op til 2 tons trailervægt
Der er tale om en totalvægt på op til 4,25 ton og en trailervægt på op til to ton (tidligere ikke tilgængelig).
Testbilen havde en trailervægt på 1.050 kg. og en nyttelast på 1.195 kg.
Blandt sikkerhedssystemer kan vi nævne Active Brake assist med reaktionsevne på op til 70 km/t for modkørende køretøjer.
Skarp 10,25 tommer skærm
Vi skal også nævne nødbremse, linjevogter, træthedsassistent, intelligent fartpilot inklusive bakkamera.
Fabrikken har også forbedret stemmestyringen og udviklet et skarpere 10,25 tommer skærm med MBUX system og forbedret navigation.
Dertil multifunktionsrat, Mercedes me account – som giver adgang til forskellige digitale tjenester. Vi skal også nævne elektronisk håndbremse – men den skulle løses manuelt.
Ganske letkørt
eSprinter er ganske hurtig og smidig, og faktisk letkørt tror sin størrelse.
Automatgearet er 1-trins og det ergonomisk velformede førersæde gav god komfort for chaufføren, men passagersædet var noget umageligt og lodret at sidde i.
Bilen, som vi prøvede, havde baghjulstræk og en totalvægt på 4,25 tons.
B kørekort på dispensation
Det kræver normalt stort C kørekort, men dispensation fra Færdselsstyrelsen betyder, at man kan køre på B-kørekort.
Den lyder bl.a., at man så kun må køre i en omkreds på 100 km i forhold til, hvor køretøjet er indregistreret (virksomhedens adresse.)
Ellers er det de normale tachograf- og køre-hviletidsregler, der er gældende.
Kun lidt dæk- og vindstøj
Vi oplevede kun lidt støj fra dæk og vind – især på motorvejen. Der er tre køreprogrammer – comfort, economy og Max range.
Den nye eSprinter med lang rækkevidde er en gevaldig forbedring i forhold til forgængeren.
Van.EA strategi
Men allerede indenfor få år – der tales om måske 2026 eller 2027 – præsenteres ifølge fabrikken selv de første varebiler efter Van.EA elektrificerings-strategien – kort for Mercedes-Benz Van Electric Architecture.
Strategien vil omfatte både eVito og eSprinter.
–
Tekniske data Mercedes eSprinter A3 lang 113 kWh PRO:
Elmotor: 204 hk/150 kW.
Batteripakke: 113 kWh.
Batterivægt testbil: 871 kg.
Rækkevidde WLTP: 445 km.
Ladehastighed DC max. 115 kW.
Forbrug fabrik: 286 wH/km
Opladning 10-80 pct DC: 42 minutter.
Antal on-board faser AC: 3.
AC opladning: Op til 22 kW.
Akselafstand: 4.325 mm.
Topfart: 90 km/t.
Varerum: 14 kubikmeter.
Varerumsmål: 4.410 x 1.787 x 2.009 mm.
Mellem hjulkasser: 1.350 mm.
Totalvægt: 4.250 kg.
Trailervægt: 1.050 kg. (750 kg. ved fuld last).
Maksimal trailervægt: Op til 2.000 kg.
Maksimal vogntogsvægt: 5 tons.
Nyttelast: 1.195 kg.
Continental VanContact Eco 225/75 R 16c.
Sikkerhed ved crashtest EuroNCAP: Platinium.
Fabriksgaranti: 2 år.
eSprinter fås fra: 425.920 kr.
Pris ekskl. moms testbil: 612.997 kr.