Hvis alle biler i Danmark var udstyret med moderne sikkerhedssystemer så som linjevogter (Lane Departure Warning) og nødbremsesystemer, kunne 15 procent af dødsulykker i 2014 være undgået.

Det viser Vejdirektoratets gennemgang af samtlige 168 dødsulykker i løbet af det år.         
 
De fleste nye biler i mellemklassen har efterhånden fået mange af de nyeste sikkerhedssystemer – og nu kommer varebilerne med.

Sikre nye varebiler
Senest har både Ford i sin Transit-serie og de nye trillinger fra Peugeot/Citroën og Toyota, Expert, Jumpy og Proace, fået det på ekstraudstyrslisten – til en beskeden merpris.

Konkurrencen mellem producenterne forhindrer udstyret til at blive standardudstyr, og det betyder, at kun få – især flådekunder – vælger sikkerheden til. Derimod har dyrere personbiler det i dag som standardudstyr – og i bilbranchen venter man bare på, at udstyret bliver lovbefalet ligesom ABS bremser.

Hvis alle biler i 2014 havde implementeret avanceret nødbremsesystem, aktiv linjevogter samt fodgænger- og cykeldetektering, kunne 25 dødsulykker være undgået. Samtidig viser Vejdirektoratets opgørelse, at yderligere 24 dødsulykker måske kunne være undgået – men samtidig at 119 ikke kunne undgås.

Reducere alvorlige ulykker
”Vi kan se, at automatisering af biler med den teknologi, der allerede findes i dag, kan være med til at reducere nogle af de mest alvorlige ulykker på vejene,” siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

”Samtidig kan vi se, at der er en stor del af dødsulykkerne, som ikke kunne undgås, også selv om bilerne havde været opgraderet med de tre automatiserings-systemer. Det understreger, at der fortsat er behov for at arbejde med trafiksikkerhed på vejene,” siger Egense.

Undersøgelsen er en del af Vejdirektoratets løbende arbejde med og fokus på trafiksikkerhed, den teknologiske udvikling og fremtidens biler på de danske veje.

Stadig langt igen
Den giver et godt indblik i, hvor mange ulykker der kan forebygges med nogle af de førerstøttesystemer, som allerede findes i dag.

”Der kommer mere og mere førerstøtte ind i vores biler, men der vil gå lang tid, inden alle biler er fuldt ud selvkørende på alle veje under alle forhold. Og så er der f.eks. fodgængere og cyklister, som jo ikke bliver selvkørende. Det er derfor fortsat relevant at fokusere på andre tiltag, der kan øge trafiksikkerheden,” siger Andreas Egense.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk