VW i Danmark har nu valgt at følge MAN’s TGE-model og gøre nødbremsesystemet Front assist og City Emergency Brake standard på Crafter – uden merpris og uden at fjerne udstyr, ifølge VW’s presseafdeling.

Det måske vigtigste sikkerhedsudstyr på moderne biler og varebiler – aktive nødbremsesystemer – bliver efterhånden standard på flere og flere køretøjer herhjemme.

MAN var allerførst i varebilbranchen med at lancere nødbremsesystemet Front assist og City Emergency Brake standard på deres TGE-model, da den blev lanceret i foråret.

Ændret politik

Nu følger VW så med og gør samme udstyr standard i søstermodellen Crafter – uden merpris.

I en artikel i slutningen af maj i VOTY.dk udtalte man hos VW importøren ellers, at man ikke havde planer om at gøre dette udstyr standard i Crafter.
Men nu ændrer man politik.

Forklaringen er nok, at der snart kommer en nye Mercedes-Benz Sprinter – med officiel lancering i februar, og den vil efter sigende få nødbremse som standard. VW i Storbritannien har allerede gjort udstyret standard i Crafter.

Meget sikkerhed som tilkøb

Front Assist med City Emergency Brake er blot et af mange innovative assistentsystemer, der fås til Crafter.

Men man skal tilkøbe andet sikkerhedsudstyr. Det sker ved at vælge en ”Førerassistentpakke 3”  til 15.120 kr. bliver Crafter udstyret med Park Assist, Lane Assist, Blind Spot Sensor med udkørselsassistent, bakkamera, Trailer Assist, adaptiv fartpilot, Rear Traffic Alert, Aktiv sidebeskyttelse, el-klapbare sidespejle, Light Assist, Lys- og Regnsensor, Multifunktionsrat og ”Leaving home” og manuel ”Coming home” funktion.

Undgår skader på bilen

Der er tale om en komplet pakke, som kan gøre hverdagen for chaufføren mere sikker og samtidig spare firmaet for dyre skader.

Men endnu er det få kunder, der vælger at tilkøbe denne pakke – og det gælder også flere konkurrerende mærker – f.eks. Ford og deres Transit Custom.

MAN importøren følger konstant udviklingen.

Overvågning og førertræning

”Jeg tror, at det næste skridt for os bliver med fokus på overvågning af køretøjet og førertræning af chaufføren – og derigennem påvirke kørestilen og sikkerheden for chaufføren og ikke mindst omgivelserne,” siger varebilchef Nicolai Sperling fra MAN i Danmark til VOTY.dk som kommentar til VW’s nødbremse til Crafter.

Netop overvågning af lastbiler og førertræning er kendte tilbud til vognmænd og deres chauffører i MAN’s lastbiler. Det er netop MAN’s know how på de tunge biler, som TGE kunder også tilbydes – herunder 24/7 service.

MAN leverer desuden alle TGE-kundebiler med førstehjælpskasse og advarselstrekant.

Crafter øger salget

Crafter er kommet godt fra start herhjemme, hvor salget fra 2016 til 2017 er øget med 50 pct. I de første 11 måneder er der i år solgt 599 udgave i forhold til året før, hvor salget blev på 391 enheder inklusive den forrige model.

MAN TGE er først kommet i gang salgsmæssigt sidst på året – og er nået op på 41 enheder til og med november (ifølge tal fra De Danske Bilimportører).

Den nyudviklede Crafter blev kåret til Årets Varebil i Europa (International Van of the Year) for 2017.

City Emergency Brake-funktionen er aktiv ved hastigheder på mellem fire- og 30 km/t. Dertil kommer multikollisionsbremse, sidevindsassistent og to airbags.

eCrafter fra næste efterår

Til efteråret introduceres e-Crafter, der er udstyret med en 100 kW/290 Nm elmotor og et 35,8 kWh stort batteri, hvilket giver en topfart på 90 km/t og en teoretisk rækkevidde på op til ca. 160 km ifølge NEFZ-normen (Faktiske rækkevidde under realistiske forhold er fra 70-100 km) .

Planen er på sigt at kunne tilbyde e-Crafter med flere størrelser batterier, så pris og rækkevidde kan tilpasses virksomheders specifikke kørselsbehov.

Danmark bliver ét af de første otte lande til at få e-Crafter fra efteråret 2018. Indtil da køres feltprøver i bl.a. Holland, Storbritannien,Sverige og Tyskland. Forleden hentede udvalgte kunder fra disse lande deres eCrafter ved VW Erhvervsbilers hovedsæde i Hannover.

160 km rækkevidde

Bilerne vil typisk tilbagelægge 70-100 km. om dagen – med massevis af start- og stopprocedurer – det viser tests foretaget af fabrikken med 210.000 kørselsprofiler hos 1.500 kunder.

eCrafter har en rækkevidde på 160 km og en topfart på 90 km/t. Ydelsen er 100 kW fra bilens litium-ion batterier, der er monteret under varebilsgulvet, så varerumsindholdet svarer til en diesel-Crafter. 80 pct. af opladningen kan ske på 45 minutter ved en hurtigladestation – fuld opladning ved en normal lader vedfirmaet tager fem timer og 20 minutter.

eCrafter har standard LED forlygter, navigation, klimakontrol, parkerings-assistent, bakkamera og bird-view kamera.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk