En to-akslet trækker er ikke hverdagskost herhjemme, men det er da også mere til distribution i lande syd for Danmark, man køber den udgave, vi testede for nylig.
Jeg taler om Scanias Next Generation lastbiler, som nu også omfatter en G-serie, som er lavere at stige ind i – derfor er det udpræget til distribution, at denne serie er foretrukket.
Vi prøvede den nye G-serie på en tur fra Scania i Odense til Scandic hotel i Hvidovre – om end i tæt tåge, da vi forlod Odense.
Absorberer ujævnheder
I tågen forvildede vi os ud i den fynske natur i håbet om at finde en tilkørselsrampe til motorvejen – så en halv time på små ujævne veje med adskillige vejbump – så man bliver glad for den nye affjedring, der er meget komfortabel og absorberede ujævnhederne godt.
Men ikke mindst sikkerhedssystemerne på lastbilen værdsætter man, når det er så tåget. Ikke mindst den adaptive fartpilot er uundværlig, når man kører med begrænset sigt på motorvejen. Bilens nødbremse-system kan jo ”se” i mørke – og vil bremse op, hvis man kommer for tæt på køretøjet foran.
Dertil kommer bilens linjevogter – Lane Departure Warning – hvis man kommer for langt ud til siden. Så kommer der en advarselslyd, som får én til at holde sig på sporet.
Atypisk for Danmark
Faktisk var jeg overbevist om, at det ville være en test af én de nye XT-modeller, som ofte sælges med G førerhus, men det var som sagt en 4×2 trækker – en bil, der jo ikke ses meget herhjemme.
”Herhjemme er G førerhuset eksempelvis populært på fire-akslede lokal- og regionalbiler, fordi dens 175 millimeter lavere gulvhøjde i forhold til R førerhuset er en fordel med mange ind- og udstigninger,” siger salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.
Den 40 tons 4×2 testbil, vi prøvede, er en bil, som man mere ser i Mellem- og Sydeuropa. Til gengæld er 410 hk maskinen den mest populære til eksportkørsel, fordi den er så økonomisk.
Opnåede 4,4 km/l
På den i alt 146 kilometer rute via Storebæltsbroen kørte vi i et gennemsnit på 80 km/t – og brugte 32,6 liter diesel. Det vil sige et gennemsnit på 4,4 km/l.
”Af de danske kunder til to-akslede trækkere vælger 60 procent 410 hk motoren, idet den har perfekte præstationer til den typiske vogntogsvægt på 40 ton ved enten langturskørsel eller regionale transporter. De fleste vælger R-førerhuset grundet pladsforhold og gensalgsværdi,” siger Anton Freiesleben.
Produktbiler, biler til distribution og almindelig regionalkørsel er derfor dem. hvor man mest ser G førerhuset.
Active Prediction
Testbilen var udstyret med Scania’s avanceret fartpilot med Active Prediction der automatisk justerer gasgivning og gearskift efter topografien tre kilometer frem.
Fartpiloten har desuden Scanias intelligente Eco-roll funktion der selv beregner, om det i en given situation kan betale sig at slippe gassen og lade bilen blive i gear eller om det er mere økonomisk at lægge i frigear og lade bilen rulle frit med et lille tomgangsforbrug.
Man sørger selv for – på rattet – at indstille speedpiloten til de ønskede hastigheder – også så man kan holde hastighedsgrænserne.
Vundet brændstoftests
Scania 410 hk lastbil har vundet adskillige brændstoftests i bl.a. Tyskland, Frankrig og Holland. Motoren repræsenterer anden generations Euro6-teknologi og udmærker sig ved at opfylde emissionsværdierne ved hjælp af SCR-teknologi (med Add Blue) uden anvendelse af EGR (recirkulering af udstødningsgas) – som Scania tidligere var berømte for.
Bilens 410 hestes udgave kører på ren SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction).
”Hertil kommer uhørt driftssikkerhed ikke mindst for en helt nyudviklet lastbil. Chaufførkomforten taler for sig selv. Tvivlere skal blot prøve bilen selv,” siger Anton Freiesleben i en kommentar.
Bedre udsyn
Køreegenskaberne er virkelig forbedrede – affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.
Scania har i deres nye generation indført nye og kraftigere ståltyper i kombination med epoxy-limning og svejsning i førerhuset. Så man har samme styrke, selv om A-stolperne er meget tyndere end før.
Det giver også et bedre udsyn. Man sidder tillige mere lige for rattet nu – længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte.
Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til, og som betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller bl.a. speedpilot og afstandsregulering.
Teknik Scania G410:
Motor: 13 liter turbodiesel.
Cylindrer: 6.
Indsprøjtning: XPI ekstra højt tryk.
Turbo: Fast geometri.
Miljø: Euro 6, SCR (Selective Catalytic Reduction). AdBlue.
Ydelse: 410 hk v. 1.900 omdrejn.
Moment: 2.150 Nm. ved 1.000-1.300 omdrejn.
Støjniveau: 80 dBA.
Gearsystem: Scania Opticruise.
Gearkasse: 12 trins GSR895R.
Speedpilot m. Active Prediction via GPS.