(HANNOVER)

Fransk bilindustri har som én af Europas ældste let ved at støve klassiske biler af og give den en renæssance – bare se de kommende Renault 4 og 5.

Men det gælder også varebiler. På IAA transportmessen i Hannover viste Renault sin fremtids bytransport-varebil Estafette Concept – der skal være klar om to år.

I 1959 præsenterede Renault sin legendariske varebil Estafette, som gav optimal plads i varerummet. Nu har fabrikken via selskabet Flexis så skabt fremtidens Estafette:. Den elektriske ”Last Mile” varebil.

E-handel

E-handel har kickstartet eksponentiel vækst i godstransport – samtidig med, at trafikrestriktioner i bycentre strammes.

Logistikfirmaer, håndværkere og detailhandlere har indset, at deres behov snart vil vokse ud af konventionelle varevogne.

Så brugerne har kommet med input til Estafette. Derfor er den designet omkring professionelle chauffører, konstrueret baseret på deres feedback og gearet til deres behov.

Høj indstigning

Men hvorfor der er to trin og dermed højt op til førerpladsen – det kan undre lidt. Ellers er køretøjet fyldt med specialiteter – med masser af aflægge-steder i såvel skuffer som på hylder.Og der er flere stik til brug for håndværktøj.

Chaufføren åbner døren med en enkelt håndbevægelse – og der er plads til at gå oprejst i varerummet, hvis man er under 1,90 meter.

Varerummet er som i en L1H2 Trafic på ca. syv kubikmeter.

Masser af skærme

Chaufføren har en syv tommer primær skærm foran sig og en 12 tommer touchscreen – plus to monitors i A-stolperne, der fungerer som bakspejle.

Dertil er der bird-view kamera. Chaufføren har et ergonomisk godt sæde, mens assistenten må nøjes med et klapsæde.

Volvo Group er med

Flexis er et joint-venture selskab mellem Renault Group, lastbilproducenten Volvo Group og logistik-kæmpen CMA CGM Group, som er gået sammen for at løse logistikudfordringer i fremtiden. Ikke mindst i byerne.

”Estafette Concept er en kompakt, men rummelig fuldelektrisk varevogn, der kombinerer Kangoo L2’s længde, Clios smidighed og Trafic L1H2’s lastekapacitet,” skriver Renault PRO.

Udviklet af Ampere

Estafette Concept er fuldt forbundet og udnytter SDV-arkitekturen (Software-Defined Vehicle) i den elektriske FlexEVan-platform udviklet af Ampere.

Ampere er et el-køretøjs- og softwarefirma, der blev dannet i 2023 af Groupe Renault som en del af den tredje fase af genopretningsplanen “Renalution.”

SDV’s elektroniske arkitekturer spiller en væsentlig rolle i at øge ydeevnen og omkostningseffektiviteten i den nye generation af køretøjer.

Store besparelser

De integrerer også avancerede funktioner, herunder opdateringer i realtid og forebyggende vedligeholdelse. Samlet set hjælper de med at reducere omkostningerne ved brug med omkring 30 pct.

Med Estafette vil man revolutionere bylogistik for at gøre driften mere bæredygtig, mere sikker, mere byvenlig, mere chaufførvenlig og mere nabovenlig.

Estafette Concept er det første eksempel på, hvordan elektriske erhvervskøretøjer vil se ud i morgen.

Bæredygtig logistik

De vil være specialudviklet til at køre i byer, de vil være kompakte og opkoblede samt bygget til fuldt bæredygtig logistik.

Estafette Concept har meget mere til fælles med Renaults emblematiske varevogn fra 1959 end de joviale runde forlygter.

Den originale Estafette og den fremtidige er begge radikalt innovative og praktiske. Den originale Estafette var den allerførste Renault-varebil, der placerede drivlinjen – motor og transmission – forrest for at frigøre al pladsen bagved til gods.

Fagfolks krav

De to køretøjer er begge designet til at gøre livet lettere for leveringschauffører, håndværkere og detailhandlere, og de er begge kompakte – men store nok indvendigt og alligevel nemme at parkere.

Begge udgaver har skydedøre – og er både designet til, og med, professionelle.

Specifikationerne er baseret på fagfolks krav og feedback, og de to hovedmål er at holde chauffører og varer sikre og holde lastning og losning hurtig.

Fakta om Renault Estafette Concept:

Den er 4,87 x 1,92 meter – samme mål som den lange version af Renault Kangoo (4,91 x 1,86 meter). Den har samme vendediameter som personbilen Renault Clio.

Den er 2,59 meter høj, så en chauffør på 1,90 meter kan stå oprejst i varerummet, hvor der er adgang fra kabinen. men der er en ret høj indstigning via to trin.

Den har store skydedøre i siderne samt en jalousidør i bagenden, så man kan bakke helt op til lokalet eller lageret. Men et stort trin vipper samtidig ned – så det skal der tages højde for.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk