Efter 10 år i Sydamerika flytter én af verdens hårdeste rallies til Saudi Arabien, hvor starten på 42. udgave går på søndag i Jeddah med både lastbiler, biler, motorcykler og Quad køretøjer.

Ruten dækker 7.500 kilometer, hvor de 5.000 kilometer er specialetaper. 75 procent af ruten udgøres af ørken, men der er også bjergetaper nær Jordan.

Mest vindende team blandt lastbilerne har i flere år været russiske Komaz, men de evige konkurrenterne fra Petronas team de Rooy Iveco kan som sædvanlig kæmpe indædt for at kommet øverst på podiet.

Fire lastbiler fra Iveco

Teamleder de Rooy selv er forhindret i selv at deltage på grund af rygproblemer, men er til stede under løbet som coach.

Det hollandske team udgør i år tre Iveco Powerstar biler, der køres af Janus van Kasteren jr, Vick Versteijnen og Albert Llovera, samt en Iveco Trakker, som køres af Michiel Beckx.

Det er niende gang, at Iveco er sponsor for teamet – med køretøjer, motorer og andre reservedele. De specialbyggede Dakar-Iveco lastbiler anvender Cursor 13 motorer med 1.000 hk – udviklet af Fiat Power Train Industrial (FPT).

Styrke gennem motorerne

Thomas Hilse, IVECO Brand President, udtaler bl.a., at de deltagende lastbiler vil vise deres styrke i det hårde terræn, hvor Dakar Rally kører i år.

Teamet har som mål at komme på podiet – ikke mindst gennem de kraftige FPT-motorer.

I fjor kom De Rooy på en tredjeplads, men alle de deltagende Iveco lastbiler nåede at komme i mål.

Renault hybrid-lastbil

En helt speciel deltager er Riwald Dakar teamet, der stiller op med en Renault C460 hybrid off road lastbil, hvor batterierne vejer 700 kg. Den nye lastbil på godt 8,5 tons yder med sin 13 liters motor 1.040 hk og 4.600 Nm. Elmotoren yder 205 hk og 1.600 Nm.

Bilen er udviklet sammen med tjekkiske MKR technology, og sponsorerne er desuden Renault (bil), ZF (elmotor), Hendrickson (affjedringen), AxelTech (aksler) og Eurol (olier), skriver Lastbilmagasinet.

Riwald er en genbrugsvirksomhed i Holland. Man har været med i Dakar løbet siden 2012 og fra 2015 i lastbil med køreren Gert Huzink. I 2018 fik man i syvendeplads med en Renault K520.

Af andre deltagende lastbilsmærker er DAF, MAN, Tatra, Hino, MAZ og Mercedes (bl.a. Unimog).

Blanding af køretøjer

I bilklassen er der en blanding af køretøjer – fra prototyper, som tit minder om ombyggede beach-boggie biler, til mere normalt udseende rallybiler. Det gælder bl.a. et mærke som Mini.

Her deltager også bilmærker som Volkswagen (Amarok), Borgward (BX7), Ford (Raptor og F150), BMW, Mitsubishi Pajero og Eclipse), Land-Rover (Discovery), Nissan (Navara), Chevrolet, Peugeot (2008 og 3008), Jeep (Wrangler), Mini (John Cooper Works)

Igen i år deltager en bil som Toyota Hilux, der faktisk ligner en helt almindelig Hilux, men det er det ikke. Bilen er specialbygget og har bl.a. en V8 maskine.

Formel 1 mester er med

Der er meget fokus på én af Toyotas Hilux biler, idet en ny pilot er den to gange verdensmester i Formel 1 – Fernando Alonso fra Spanien.

I fjor vandt Toyota GAZOO Racing Teamet Dakar Rally for første gang med Nasser Al-Attiyah fra Qatar bag rattet.

Biler fra Toyota har i øvrigt i flere år været hyppigt benyttet i rally-sammenhæng og stod for mere end hver fjerde køretøj blandt private teams og fabriksteams i Dakar Rally 2019. Ud over Hilux deltager også Land Cruiser.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk