Nissan Qashqai blev den mest solgte personbil i Danmark 2019 – og samtidig den mest solgte SUV-Crossover på gule nummerplader.
Nissan har fra første færd ramt rigtigt med deres Qashqai modelserie – den første såkaldte SUV-Crossover biltype.
I 2019 ryddede den konkurrencen af vejen og indtog førstepladsen som den mest solgte personbil i Danmark – og det gjaldt også prisen som bedst sælgende SUV-Crossover bilmodel på gule nummerplader.
Nu med ProPilot
Så efter et par år som nummer to og tre på listen over Danmarks bedst sælgende model, har Nissan Qashqai nu indtaget førertrøjen. 7.325 Qashqai personbiler kom på gaden i 2019. Dertil kommer 172 gulpladeudgaver.
Vi har netop prøvet Danmarks-mesteren i seneste udgave med Nissans adaptive fartpilot, som fabrikken kalder ProPilot. Man trykker på en blå knap på rattet og så er det let at få sat den adaptive fartpilot i gang. Og den virker fint.
Hos Nissan fastholdes ProPilot både afstanden til den forankørende bil og bilen holdes fast i sin bane – det som vi betegner som linjevogter.
Linjevogter til motorveje
Her anbefaler Nissan, at man primært bruger linjevogter til motorveje, da systemet ikke kan ”se” vejstriberne i siden af vejen tydeligt nok. Det betyder, at man skal hjælpe bilen til at holde sin bane.
Vi prøvede testbilen i højeste udstyrstrin Tekna+, som kræves for at få kombinationen med ProPilot. Men det burde være standard i alle Qashqai modeller.
Som gulplade-jobbil er det dieseludgaven, som er den mest udbredte – og også den eneste, hvor man kan tilvælge firehjulstræk. Endda kun den store diesel med 150 hk.
Billigere som diesel
Vores 160 hestes benzindrevne testbil koster eksklusiv moms 268.009 kroner – som diesel er den billigere med 261.639 kroner plus moms og yderligere med 4×4 godt 40.000 kroner mere.
Men Nissan har i øvrigt meddelt, at Qashqai på sigt – vel når en nu model lanceres – ikke længere vil kunne købes som diesel.
Synd. For netop dieseludgaven har en trailervægt på to tons – testbilen her må kun trække 1.500 kg.
Som Van er det desuden ikke mindst det store varerum, der er vigtigt. Gulvet er delt i to plan helt bagude, og så er læssehøjden på 790 millimeter.
Heldigvis fire cylindre
Motoren er nyeste udvikling fra Renault-Nissan Alliancen. 1,3 liter med turbolader og tillige med dobbelt-koblings gearkasse.
Og der er fire cylindre, som giver en meget roligere motorgang – især ved acceleration – end de mange 3-cylindrede motorer, der er dukket op i mange biler i selv Qashqai størrelse.
Det kunne være svært at overføre kræfterne til forhjulene, når man forsøgte sig med en lynhurtig acceleration. Især når man bruger de manuelle via skiftepladerne bag rattet.
Krænger lidt mere
Qashqai er en SUV-type, der betyder en rar høj siddestilling og let ind- og udstigning. Derfor krænger den også mere end en sedan ved hurtig kurvefart – men det er jo heller ingen sportsvogn, og esc stabilitets-systemet hjælper med.
Den testede Tekna+ version har fuld udstyrspakke, hvor vi dog kun vil nævne de for os vigtigste elementer – det vil f.eks. sige LED forlygter, læderindtræk, el-indstillelige sæder med hukommelse, læderrat, 2-zone klima anlæg, varme i rat og sæder, signatur kørelys, tågelygter, stort glastag (der dog ikke kan åbnes), stop-start system, hill holder, skiltegenkendelse, Blind Spot system, BOSE musikanlæg, 19 tommer alufælge, antispin system, seks airbags og regnsensor.
Danskernes førstevalg
Nissan Qashqai er altså danskernes førstevalg, når der skal købes ny bil. De næste pladser på ranglisten er små og mindre bilmodeller, og vi skal helt ned på en syvendeplads, før vi finder en bilmodel i samme størrelse (Skoda Octavia).
Kundernes tilbagemelding på Nissan Qashqais popularitet hos forhandlerne er, at de godt kan lide SUV Crossover-biltypen samt, at de får meget værdi for pengene.
Et ord med på vejen
”Vi har svært ved at få armene ned med den modtagelse danskerne giver Nissan Qashqai. Det er en bil, der giver meget værdi for pengene, og som trods nogle år på bagen er blevet fornyet undervejs, så den stadig er konkurrencedygtig. I 2019 har vi lanceret nyt motorprogram og dobbeltkoblings-automatgearet – DCT samt førerassistent-systemet ProPILOT og en special topudstyret variant (Tekna+) med et lækkert design. Og så skal vi ikke glemme, at priserne er super skarpe. Alt i alt noget danskerne kan lide!” siger Kim Helsted, der er landechef hos Nissan i Danmark.
—
Faktaboks Nissan Qashqai 160 DIG-T 160:
Motor: 4 cyl turbo-benzin.
Slagvolumen: 1.332 ccm.
Ydelse: 160 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 270 Nm v. 3.500 omdr.
Gearkasse: 7 trins dobb. kobling.
Træk: Forhjulstræk.
Topfart: 198 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,9 sek.
Brændstofforbrug g/s WLTP: 13,9 km/l.
CO2 udledning: 156 g/km.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Skiver for og bag. esc, ABS, ASR.
Dæk: Continental Conti Winter Contact 225/45 R 19.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.885/1.445 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Varerum: ca. 1,5 kubik.
Læssehøjde: 790 mm.
Garanti fabrik: 3 år/100.000 km.
Pris ekskl. moms: 268.009 kr.