For vognmand Jens Erik Højbo fra Herrested ved Ørbæk vest for Nyborg var det en udfordring, at kundernes opgaver blev for tunge i forhold til hans lastbils nyttelast.
Det betød, at hans DAF XF 530 FTS bogietrækker manglede nogle tons i lasteevne.
XF’eren var købt via ”Lastbilsmægleren ved Carsten Lykke” i Hedensted – og her fik Jens Erik Højbo også løst sit problem.Carsten Lykke har nemlig leveret en ny DAF XG 530 FTT tandemtrækker med fem tons højere tilladt akseltryk end XF’eren.
Specialtransport
Den fynske vognmandsforretning er specialiseret i specialtransport af bl.a. store mejetærskere, gyllevogne og traktorer, og de bliver tungere og tungere.
”Jeg vil simpelthen ikke køre med overlæs, hverken på de individuelle akseltryk eller på vogntogsvægten, så jeg risikerede at miste kunder på grund af lidt for lav nyttelast. Svaret blev tandemtræk på den nye XG’er, der har en totalvægt på 33 tons mod den gamle XF med traditionel 6×2-løftebogie på 28 tons,” siger Jens Erik Højbo.
Forbedret økonomi
Inden vognmanden fik XF 530’eren for godt et par år siden, havde han en XF 510, som han kørte med i otte år og 990.000 kilometer. Men han nåede kun at køre ca. 290.000 kilometer i den nye XF’er.
Lastbilen fejlede ikke noget, men den nye XG løste bare problemerne. Samtidig er han blevet glad for bilen, fordi det store XG-førerhus med 330 millimeter længere sovekabine løfter komforten endnu højere op.
Samtidig giver den opdaterede drivline både bedre brændstoføkonomi og større trækkraft.
Samme opskrift
Jens Eriks Højbos to tidligere DAF’er fulgte samme opskrift, som nu er gentaget med den nye XG.
Bilerne var lakeret på fabrikken i Holland, mens øvrig lakering blev foretaget af Taulov Autolak. Opbygningen foregik hos PM Lastvognsservice i Hedensted., dekoration hos City Skilte i Horsens, og de var plysset af Fix i Hedensted.
Ingen bekymringer
”Hvorfor lave om på noget, der virker,” spørger Jens Erik Højbo.
Han har derfor fulgt den gamle opskrift igen. For lige som vognmanden er Carsten Lykke af den gamle skole, hvor et ord er et ord.
”Vi er også begge nogle ”pernittengryn,” hvor tingene skal være 100 procent i orden. Carsten Lykke følger i den grad op på tingene, så man ikke behøver at bekymre sig om hverken kvalitet, pris eller leveringstid på den nye bil. Varen bliver leveret som aftalt,” siger Jens Erik Højbo.
Mest Danmark og Sverige
Herrested Transport beskæftiger sig primært med specialtransport – men mens turene tidligere gik rundt i Europa, køres der nu især med høje og brede læs i Danmark og Sverige – fra landbrugs- og entreprenørmaskiner til pavilloner og sågar store hønsehuse.
På trods af den nye trækker holder Jens Erik Højbo fast i sin trofaste trailer, der tilhører hans største kunde, Poul Schou i Odense.
Det er en to-akslet Broshuis såkaldt sengetrailer med dobbelt udtræk i ”sengen” til 14,5 meter.
Fleksibilitet
Den nye DAF-trækker er lige som forgængeren opbygget med 2-strengs hydraulikanlæg, så den også kan køre med walking floor-, tip- og båndtrailer.
”Det gælder om at være fleksibel, så man kan løse mange forskellige opgaver. XG 530’eren skam også er godkendt som blokvognstrækker med op til 80 tons vogntogsvægt,” siger Højbo.
Som det ses på bilen, er der valgt en afdæmpet Old School-stil på den nyeste DAF – præcis som på forgængeren.
Det gælder både fabrikslakering af førerhuset, striping og dekoration med børnebørnenes navne på hjørnespoilerne samt opbygning med sideskabe, heldækkende dørkplade, høj galge samt to udstødningsrør – denne gang dog i matsort i modsætning til blanke rør tidligere.
–
Fakta:
Drivline: 13-liters, 6-cyl. MX13-motor på 530 hk/2.700 Nm, 12-trins TraXon 12TX2620DD gearkasse med integreret ZF Intarder hydraulisk hjælpebremse og fuldautomatisk gearskifte samt enkeltreduceret DAF SR1347 tandembogie med langs- og tværgående mekaniske differentialespærrer, udveksling 2,83:1.
Chassis: 3-akslet med parabelfjedre på foraksel og luftaffjedring på tandembogie, 4.550 mm akselafstand, komplet opbygning udført af PM Lastvognsservice med luftforskydelig JOST drejeskammel, komplet dørkplade foran og bag drejeskammel, ekstra stophaner på bremseslanger, heldækkende sideskørter med dybe G-strenge mellem bagaksler, sikkerhedsbjælke og snekædebeslag bagest på chassiset, høj galge, to skorstene ført op bag førerhuset, 2-strengs hydraulikanlæg med tryk, retur og dræn, hydrauliktank monteret mellem afgangsrør bag førerhus. Fabriksmonteret 580 liter brændstoftank i venstre side og 85 liter AdBlue-tank under førerhus i venstre side, 2 x 210 AGM-batterier monteret i chassiset bag drejeskammel. Højglanspolerede Alcoa Durabright alu-fælge på alle aksler.
Førerhus: DAF XG sovekabineførerhus – forlænget 330 mm i forhold til standard XF-førerhus. To køjer, fuld luftaffjedring, XTra Leather Air fører- og passagerstole, læderrat, LED-forlygter, komplet polstring udført af FIX Autopolstring, kaffemaskine, køleskab og stort opbevaringsmodul under nederste køje, fuldautomatisk klimaanlæg inkl. ekstra 6kW motor- og kabinevarmer, Aircooler, lysbjælke og fabriksmonterede tryklufthorn på taget, bredlastkamera monteret på udtræksarme, 24/220 V omformer mm.
Reklamationsret: Warranty Plus Drivline, der dækker hele køretøjet (ekskl. reelle sliddele) i tre år og op til 300.000 km samt havari i 1 år inkl. ITS international nødservice.