Den tredje mest solgte elektriske varebil herhjemme i årets første fem måneder er en ombygget personbil – nemlig Volkswagen ID.4.

Med 97 solgte enheder overgås den kun af de elektriske udgaver af Mercedes-Benz Citan med 111 enheder – og højdespringeren ID.Buzz Cargo med hele 483 enheder.

Vi har prøvet den nyeste udgave, der er topsælger også som taxi og jobbil – samt som politiets nye patruljevogn.

Nye assistentsystemer

Den er blevet opdateret med 12,9 tommer skærm og med nyeste assistentsystemer og sikkerhedsudstyr.

Testbilen var den kraftigste model på markedet med 77 kWh batteri – samt 286 hk og et moment på voldsomme 545 Nm. Præstationerne er derefter – så som 0-100 km/t på 6,7 sekunder.

Men kører med afslappet, er bilen meget behagelig – men også smidig i det daglige. Og så har den en lille vendediameter på 10,3 meter. Selvfølgelig er bilen som elbiler generelt super lydløs, så man altid er udhvilet, når man kommer frem til målet.

1.600 liter varerum

ID.4 blev introduceret som varebil inden importøren var klar med ID.Buzz Cargo – og har været en succes fra begyndelsen. Også efter Buzz’en er landet, som jo har opnået en sjetteplads i år til og med maj blandt alle varebiler.

ID.4 Van er populær ikke mindst fordi den har en stejl bagende, som sikrer en varerum på cirka 1.600 liter. Trailervægten er dog kun 1.000 kg. med bremser.

543 km rækkevidde

Med stort batteri er rækkevidden 543 km – og selv om det måske er optimistisk, var der ved vores andet testforløb 460 km rækkevidde, hvor der blev oplyst 82 pct. opladning ifølge instrumenterne – hvor der ved første etape blev lovet 360 km ved 68 pct. opladt batteri.

Standard er varmepumpe, så man ikke tærer unødigt på batteriet. Men kan lade med 22 kW hjemme (AC) eller 135 kW ved hurtigladere (DC).

Via touchscreen

ID.4 er en behagelig bil med god komfort – i testbilen med varme og ventilation i sæderne – der også er skålformede.

Vi blev straks dus med bilen, fordi den er letkørt trods en køreklar vægt på 2,2 tons.

Typisk for elbiler skal mange detaljer indstilles via bilens touchscreen – bl.a. klimaanlægget, og det kræver opmærksomhed og tilvænning.

Højt sikkerhedsniveau

Men kan glæde sig over den elektriske bagklap. Til gengæld manglede vi en handskerumslås og midterboks. Men ellers masser af aflæggeplads.

Sikkerhedssystemet kan i bilens Style-udstyr melde om adaptiv fartpilot, nødbremse, blindvinkelalarm, matrix lygter, 360 grader around view monitor, bakkamera og p-assistent.

Dertil sæder med varme og massage, varme i rat, sæder med varme, massage og hukommelse – skiltegenkendelse samt den 12,9 tommer store skærm med navigation.

Van til 315.000 kr.

Generelt med hensyn til udstyr skal vi i testbilen nævne glastag, trådløs opladning af telefonen samt B pedal med halvkraftig rekuperation.

Prisen på hvide plader er ca. 380.000 kroner – som Van fra ca. 315.000.

Faktaboks Volkswagen ID.4 Style:
Batteri: 77 kWh
Ydelse: 286 hk.
Moment: 545 Nm.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,7 sek.
Forbrug: 16,2 kWh/100 km.
Træk: Baghjulstræk.
Opladning AC (Wallbox): 11 kW.
Opladning DC (hurtiglader): 175 kW.
Rækkevidde WLTP: 543 km.
Varerum van: Ca. 1.600 liter.
Akselafstand: 2.770 mm.
Vendediameter: 10,3 m.
Frihøjde: 16,3 cm.
Totalvægt: 2.690 kg.
Køreklar vægt: 2.182 kg.
Nyttelast: 508 kg
Trailervægt m. bremser: 1.000 kg.
Læssehøjde: 790 mm.
Varerum: 1.640 x 1.260 x 840 mm.
Mellem hjulkasser: 1.000 mm.
Dæk testbil: Bridgestone Turanza 255/45 R20.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti batteri: 8 år/160.000 km.
Pris personbil: Ca. 380.000 kr.
Pris Van: 314.802 kr. ekskl. moms