Indtil nu har det i reglen kun været muligt for batteri-elektriske lastbiler at blive opladet hos visse lastbilsforhandlere og hos ejere af ellastbiler, hvor der oftest er etableret ladestandere.

Men nu lysner det – for Energiselskabet E.ON etablerer sidst på året de første offentligt tilgængelige ladestandere til el-lastbiler – dels ved Høje Taastrup Transportcenter og dels ved Hirtshals Transportcenter.

De to steder er valgt, oplyser E.ON, for at give vognmænd med batteri-elektriske lastbiler adgang til effektiv og strategisk placeret lynopladning, der er afgørende, når lastbiler skal skifte over til el-drift – som er målsætningen i hele EU.

12 lynladestandere

Det er E.ON Drive Infrastructure, der som det første selskab af sin art herhjemme etablerer strøm til offentligt tilgængelige 400 kW-ladestandere, der er dedikerede til den tunge transport.

De første seks lynladestandere skal op ved Høje Taastrup Transportcenter i år, hvilket er starten i Danmark på E.ON’s korridor af ladestandere ned igennem Europa til el-lastbiler.

Herefter følger så tre lynladere på 400 kW til seks el-lastbiler ved Hirtshals Transportcenter.

Skaber tryghed

Centralt for hele manøvren, som E.ON Drive Infrastructure Denmark er i gang med i tæt samarbejde med lastbils-producenterne, er at skabe tryghed og gøre det let for vognmandsforretninger at skifte til el, og der kan E.ON trække på sin erfaring fra 13 europæiske lande.

I første omgang sætter E.ON tre 400 kW-ladestandere op hvert sted, der kan lade seks el-lastbiler op samtidigt, da pladserne er designede, så chaufførerne i de batterielektriske lastbiler kan sætte stikket i på begge sider af standerne.

Lastbils-ladestandere halter efter

Erhvervstransport på el halter efter den udvikling, som man har set de senere år for privatbiler.

”Som ladeoperatør vil vi gå forrest og lette adgangen til opladning – også for den tunge transport. Jo flere lademuligheder vi har strategisk placeret rundt om i landet, jo lettere bliver det at få lastbiler over på el. Vi vil investere i og skrue op for grøn omstilling af den tunge transport – både offentlige og privatejede ladestandere,” siger Anders Krag, der er Managing Director for ladenetværket E.ON Drive Infrastructure Denmark.

Klar til ellastbiler med ladestandere

E.ON peger på, at omkring en fjerdedel af Europa’s samlede CO2-udledning kommer fra transporten, og ifølge Det Europæiske Miljøagentur kommer 71,7 procent af den udledning fra vejtransporten. Tunge køretøjer og lette varevogne står for omkring en tredjedel.

”Høje Taastrup Transportcenter har dagligt over 5.000 besøg af lastbiler. Med aftalen med E.ON bliver vi klar til el-lastbilerne, og vi ser en stor fordel i at være de første til at tilbyde offentlig tilgængelig opladning til el-lastbiler og -varebiler,” siger Mikkel Merrild, der er driftchef i Høje Taastrup Transportcenter.

Samarbejde på tværs

Det er ikke kun på rastepladserne, at E.ON forbereder sig til el-lastbilerne. Tung transport stiller særlige krav, fordi opladningen skal passe ind i det køremønster og funktion, som lastbilen eller varebilen har.

Derfor arbejder E.ON på aftaler og samarbejder med transportfirmaer, lastbilproducenter, fragtfirmaer, lagerhuse og andre steder, hvor man kunne tænke sig, at en bil kan lade op, mens den bliver læsset, eller chaufføren holder hviletid.

“I Sverige er målet 130 ladestandere til lastbiler allerede i år,” oplyste Scanias internationale pressechef Ørjan Åslund for nylig til VOTY.dk.

Fakta om E.ON’s ladestandere til lastbiler:

• De første offentligt tilgængelige ladestandere dedikeret til tung transport sættes op ved Høje Taastrup Transportcenter på Estland Alle i Taastrup og forventes at være i drift i slutningen af 2023. Seks lastbiler kan lade på sitet samtidigt.
• Herefter følger tre lynladere på 400 kW til seks el-lastbiler ved Hirtshals Transportcenter på Dalsagervej i Hirtshals
• Ladestanderne har en effekt på 400 kW, men kan skaleres op til 1 MW, når teknologien er klar
• E.ON understøtter alle former for opladning til tung transport; både offentlige ladestandere og privatejede ved depoter, terminaler og virksomheder

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk