Tyske ABT e-Line i sydtyske Kempten tilbyder konvertering af brugte Volkswagen Transporter T6.1 fra diesel- til batteridrift.

Elektriske varebiler er der fortsat få af på markedet – og visse mærker har i 2022 haft kvaler med at levere på grund af ”krig og kriser” i Europa.

Har ombygget 4.500 Transportere

Tidligere har ABT e-Line konverteret 4.500 fabriksnye Transporter-modeller til e-udgaver – i samarbejde med Volkswagen, men nu er denne opgave slut, som aftalen også indikerede.

Men det er ikke slut endnu – for har man en brugt Transporter af nyeste T 6.1 model, kan man stadig få den konverteret til el.

Hvis ID.Buzz Cargo ikke passer

I forbindelse med øget efterspørgsel efter e-mobilitet for erhvervsbiler – også set i lyset af mulige kørselsforbud for forbrændingsmotorer i bycentre – er der fortsat efterspørgsel efter ABT ombygningen.

Også selvom den nye rent elektrisk drevne ID. Buzz fås som en lastversion.

Men enhver, der leder efter maksimal varerumsplads eller en fleksibel base til specielle indretninger, kan ifølge ABT e-Line ikke undvære T6.1 varebilen – eller minibussen.

Færre CO2-emissioner

Og det er her, de bayerske ABT-eksperter i alternative drivliner kommer ind med en innovativ idé: konvertering af eksisterende køretøjer til batteri-drivline.

“Denne foranstaltning er ikke kun særlig bæredygtig, fordi den producerer betydeligt færre CO2 -emissioner end at bygge et nyt køretøj, men har også mange fordele for kunderne,” forklarer Eric Plekkepoel, administrerende direktør for ABT e-Line GmbH.

Kun med DSG-gearkasse

I modsætning til ABT e-Transporter 6.1, som kun blev tilbudt i visse karrosserivarianter, kan næsten alle modeller nu konverteres – uanset om det er lang eller kort akselafstand, med højt tag eller uden, chassismodeller – eller chassis med specielle karrosserier.

Basiskøretøjet skal dog kun være udstyret med DSG-gearkasse. De tekniske nøgledata svarer til dataene for ABT e-Transporter 6.1.

Rækkevidde op mod 138 km

Den ombyggede varevogn har en (noget begrænset) rækkevidde på mellem 105- og 138 km (ifølge WLTP) – afhængigt af udformning og vægt. Så der er udpræget tale om en løsning til nærtransport.

Rækkevidden kan variere lidt under konvertering, oplyses der.

Det gælder også forbruget, som var mellem 27,0- og 35,8 kWh/100 km for det komplette køretøj, afhængigt af versionen.

Ubegrænset anvendelighed

Takket være det relativt kompakte batteri med en kapacitet på 37,3 kWh (brutto) forbliver køretøjets anvendelighed ubegrænset.

Drivlinens maksimale effekt er 83 kW og det maksimale drejningsmoment 200 Nm.

Kombineret med tophastigheden – begrænset til 90 km/t, eventuelt 120 km/t – resulterer dette i et lavere forbrug.

Især biler med dyre opbygninger

Den komplette opladningstid er omkring 5,5 timer ved en 7,2 kW wallbox, og ved en hurtigladestation (CCS) med 50 kW opnås dette på omkring 45 minutter ved 80 procent.

Konverteringen er især interessant for køretøjer med dyre ombygninger eller udgaver så som renovationsbiler, tipvogne eller kølebiler.

I tilfælde af VW T6.1-køretøjer, der alligevel har brug for en udskiftningsmotor på grund af en defekt, kan beslutningen om at konvertere til e-drive også være lettere.

Se på hele brugtmarkedet

Eller – selvfølgelig – hvis ID. Buzz Cargo er for lille eller ikke alsidig nok – og fravalg af andre elektriske varebiler på markedet, fordi de ikke er en Volkswagen.

Da leveringstiderne for nye elbiler generelt er lange, og der skal regnes med endnu længere leveringstid ved specialopbygninger, er der en anden fordel ved ABT-løsningen – nemlig evnen til at levere hurtigt.

“Konverteringen udføres af os på få dage. Hvis et passende køretøj til konverteringen ikke er tilgængeligt, er brugtmarkedet en interessant mulighed med hurtig tilgængelighed.” siger Eric Plekkepoel.

Kontakt-informationer

Indtil nu har den konverterede Transporter ikke været udbudt til salg herhjemme via de officielle forhandlere – på grund af en efter sigende en ret høj pris.

ABT e-Line oplyser ikke priser på ombygninger, da det varierer fra den ene model til den anden. Ud over Transporter tilbyder det tyske firma også el-udgaver af Caddy modellen, men det er en anden historie.

Man er man interesseret i en ABT e-Transporter, kan man kontakte ABT-eline’s salgsafdeling direkte via e-mail vertrieb@abt-eline.de – eller via salgschef Florian Zittra via e-mail f.zittra@abt-eline.de. Ellers forsøg med info@abt-eline.de – og endelig via telefon (salg) på +49 (0) 831 / 960393-35.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk