Fiat Ducato er netop lanceret hos Fiat Professional forhandlerne med 9-trins gearkasse – og det har gjort den populære varebil langt mere komfortabel og letkørt.

Den er en glæde at køre i, når der er tæt trafik, hvor man kan koncentrere sig om trafikken – og så sparer man de mange udkoblinger. Der er tale om meget bløde gearskift, som nærmest ikke fornemmes.

Og når der er fri bane, træder man bare på speederen, og teknikken finder selv de bedste tidspunkter for gearskift. Det er også med til at optimere brændstofforbruget – især hvis man vælger ECO-programmet (i stedet for normal eller Power).

9,7 km/l efter WLTP norm

Det er dog lidt svært at aflæse speedometret. Lidt bedre belysning af instrumenterne ville være kærkommen.

Den nye udgave er først og fremmest ændret teknisk for at opfylde den nye Euro 6D Temp miljønorm. Det betyder, at gennemsnitsforbruget, der oplyses via den nye WLTP-norm, er mere retvisende.

9,7 km/l er forbruget for den testede 140 hestes udgave i L2H2 udgave med den nye automatgear, hvor det eller opgives til mellem 12,1- og 14 km/l. Basis er fortsat den meget momentstærke 2,3 liter turbodiesel (som derfor er så populær til Fiat-autocampere).

Rimelig overskudskraft

Selv om bilen havde den mindste motor i det danske program på 140 hk, var der rimelig overskudskraft.

Har man behov for at køre med ekstra tunge laster og eventuel trailer, hvor den klarer 2,5 tons, kan man også vælge 160- eller 180 hk. Ganske hurtige motorer.

Den nye Ducato er desuden udstyret med EcoPack, som sikrer ekstra brændstofbesparelse. Det omfatter Start & Stop-system og intelligent generator og elektronisk styret brændstofpumpe.

God idé med beklædning af varerum

Varerummet er nærmest ikke ændret, så det er ingen sag at flytte en varebils-indretning over i den nye bil. Testbilen var indrettet med beklædning i bund og på sider fra Sortimo. God idé med indretning af varerummet, så man ikke beskadiger karosseriet.

Der er otte fastgørelseskroge i varerummet, men vi savnede trinbrætter ved sidedøre og ved bagdøren for at lette indgangen til varerummet. Der er 630 mm fra gadeplan til varerumsgulv med Sortimo gulvbelægning.

Dørene åbner 180 grader, men de er kun automatisk stop ved 90 grader. Vi savnede også en handskerumslås – et plus er dog dokumentholderen på instrumentbrættet.

Lodret siddestilling

På vejen har man som sagt en letkørt varebil. Vi kørte en tur over et par hundrede kilometer. På langture især savnes mulighed for at vinkle ryglænet lidt mere tilbage. Derfor sidder mange noget lodret i sædet. Det gælder også passagererne på den dobbelte passagerbænk.

Problemet kan dog afhjælpes lidt ved at køre sædet frem, vinkle sædet optimalt– og så presse sædet hårdt op mod adskillelsen.

Men ikke nok, for høje chauffører sidder i stedet for tæt på pedalerne med benene. Men det er iøvrigt et problem i mange varebiler – for godset har jo historisk set første prioritet.

Aktiv nødbremse standard

Modellen var en Ducato 35 Pro+, hvor der er kræset lidt mere for chaufføren. Man kan tilvælge 7-tommer informationsskærm med navigation, som vi prøvede ved lanceringen i Italien sidste år.

Men testbilen, som vi lånte hos Fiat Professional forhandler Manniche i Glostrup på Københavns vestegn, havde 5 tommer skærm. Bilen var specificeret, som flertallet af kunder ønsker.

Derfor var som sagt der ingen navigation i bilen. Til gengæld var der sikkerhedsudstyr som den vigtige aktive AEBS nødbremse, så bilen selv bremser op for forhindringer. Ducato kan dog p.t. ikke leveres med adaptiv fartpilot. I stedet for havde bilen fartpilot og fartbegrænser, som er rare på langturen.

Pænt udstyrsniveau

Bilen havde tillige linjevogter, airbag, skiltegenkendelse, Bluetooth, lys- og regnsensor, fjernlysassistent samt LED kørelys. Dertil kommer bakkamera og P-sensor bag.

Bilen havde ekstra aluminiumsfælge til rimelige 4.950 kroner plus moms.

Standardudstyret omfatter også air condition, hill holder, indstillelig lændestøtte og højde på førersæde, armlæn på førersædet, varme i førersædet, rat justerbart i længderetning, elbetjente sidespejle med varme, USB-stik og Wabasto oliefyr, så man kan indstille tidspunktet, hvor det skal gå i gang om morgenen.

Nyt frontdesign

Udvendigt kan den nye Ducato kendes på sorte lygtehuse og et sortlakeret kølergitter samt beklædning omkring de mest skrøbelige dele af køretøjet for at minimere antallet af værkstedsbesøg. Selve bilens form er genbrug.

Den første Ducato kom for 38 år siden, men det er kun navnet, der er det samme.

Tilbud i resten af marts

Hvis man i øvrigt handler i marts måned, kan man benytte et tilbud med 5 års garanti eller 200.000 km. i forbindelse med PRO WEEKS kampagne.

En L2H2 udgave med 140 hk som testbilen fås til 194.900 kroner i stedet for ca. 212.000 kroner.

Faktaboks Fiat Ducato 35 PRO+ 140 hk:
Motor: 4 cyl. Multijet turbodiesel.
Slagvolumen: 2,3 liter.
Ydelse: 140 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 350 Nm v. 1.400 omdr.
Gearkasse: 9 trins automatgear.
Brændstofforbrug WLTP: 9,7 km/l.
CO2 udslip: 271 g/km.
Topfart: 152 km/t.
Køreklar vægt: 2.168 kg.
Totalvægt/nyttelast: 3.500/1.332 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.500 kg.
Længde x bredde x højde i varerum: 3.130 x 1.870 x 1.932 mm.
Varerumsvolumen: 11,5 kubikmeter.
Bredde mellem hjulkasser: 1.422 mm.
Læssehøjde: 630 mm (med indretningsplade.)
Læssehøjde standard: 535 mm.
Dæk: Continental ContiVan Contact 215/75 R 16c.
Serviceinterval: 2 år/48.000 km.
Pris ekskl. moms for testbil med udstyr: 242.248 kr.
(Heraf merpris for automatgear: 20.900 kr.)
Ducato 140 hk: Fra 184.900 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk