To måneder efter aftalen mellem Deutsche Post DHL og Ford om en stor fælles elbil er bilen klar til at blive sat i tjeneste. Og den tilbydes også til andre firmaer – bl.a. i Danmark.

Måske er det den hurtigste lancering nogensinde af en ny varebil – men det var 14. juni, at Deutsche Post DHL og Ford blev enige at bygge en fælles elektrisk Streetscooter el-varebil i XL format – og nu er bilen klar til at gå i produktion.

I lighed med andre Electric StreetScooter-modeller skal WORK, WORK L og WORK XL også sælges til andre kunder, så måske Postnord – eller andre distributionsselskaber – også kan bruge de elektriske køretøjer.

Streetscooter Work XL

Den elektriske varebil, Streetscooter WORK XL, er baseret på chassiset af en 2T Ford Transit. Den er udstyret med en el-motor og et karrosseri baseret på specifikationer fra Deutsche Post DHL Group.

I løbet af 2017 vil omkring 150 Streetscooter WORK XL blive produceret på Fords fabrik i Aachen i Tyskland. Men karosseri-delene kommer formentlig fra Fords fabrik i Tyrkiet, hvor Transit 2T modellen ellers produceres.

Andre typer af Streetscooter bygges i den tyske delstat NordRheinwestfalen.

Deutsche Post DHL Group, deres datterselskab StreetScooter og Ford Motor Company planlægger i fællesskab at producere i alt 2.500 elektriske varebiler af denne type ved udgangen af 2018.

Målet er 20.000 Streetscooters

Ialt er målet 20.000 Streetscooters om året. I dag er der ca. 3.000 Streetscooters i brug hos Deutsche Post.

I England satser Ford dog på Ford Transit Custom i en Plug-In Hybrid udgave – og blandt de første testkunder er politiet i London. Men måske British Mail vil være interesseret.

Perfekt til storbyer

“Med den nye StreetScooter WORK XL udvider vi flåden af elektriske køretøjer i varebilsmarkedet. Den er perfekt til at levere pakker i storbyer og andre tætbefolkede områder, og det vil gøre det muligt for os at levere et stadigt voksende antal pakker på en mere miljøvenlig og støjfri måde,” siger bestyrelsesmedlem i Deutsche Post AG, Jürgen Gerdes.

Ifølge beregninger vil hver varebil kunne reducere CO2-udledningen med ca. fem tons og sparer 1.900 liter diesel årligt. Med 2.500 elektriske WORK XL varebiler på vejene udgør det en samlet besparelse på op til 12.500 tons CO2 og 4,75 millioner liter diesel hvert år.

Største i Europa

“Vi er meget stolte af dette ambitiøse projekt og vores stærke partnerskab med Deutsche Post DHL Group og StreetScooter. Projektet vil gøre os til Europas største producent af mellemstore elektriske varebiler, siger administrerende direktør for Ford i Europa, Mellemøsten og Afrika, Steven Armstrong.

WORK XL vil have en kapacitet på 20 kubikmeter i varerummet og vil kunne rumme mere end 200 standardpakker. Den elektriske varebil bliver udstyret med batteripakker fra 30 kWh til 90 kWh.

Det giver varebilen en rækkevidde på mellem 80 og 200 km og med en opladningskapacitet på op til 22 kW vil den gennemsnitlige opladningstid blot være tre timer.

Har også 10.500 el-cykler

WORK XL er designet så chaufføren har let har adgang til varerummet via en skydedør på siden eller fra bagsiden.

DHL-koncernen Deutsche Post har udover de 3.000 Electric StreetScooter WORK og WORK L i deres flåde også omkring 10.500 elektriske cykler.

Det gør dem til den største bruger af elektriske køretøjer i Tyskland.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk