Fire biogastankstationer langs motorvejene E20 og E45 tages nu i brug og sikrer transportvirksomheder mulighed for at levere grøn varetransport mellem Danmarks tre største byer.

Den officielle åbning foretages af transportminister Benny Engelbrecht – og foregår i morgen fredag klokken 9:45-11:00 hos Scania Danmark, Industribuen 19B i Ishøj.

Deltagere er desuden repræsentanter fra Folketingets Transportudvalg, brancheorganisationer og repræsentanter for transport- og energivirksomheder.

Grøn varetransport

Den grønne transportkorridor mellem København, Odense og Århus gør det nu muligt for landets transportvirksomheder at levere grøn varetransport mellem landets tre største byer, når lastbiler kan tanke biogas på de fire nye gastankstationer på strækningen.

Etableringen af den grønne transportkorridor har modtaget støtte fra Vejdirektoratets pulje til omstilling af erhvervstransport.

Alle tankstationer er centralt placeret på lokationer, hvor især den danske distributionskørsel af dagligvarer har udgangspunkt:

• • Industribuen i Ishøj
• • Skandinavisk Transport Center i Køge
• • Logistikvej i Odense
• • Ålkærgårdsvej ved Horsens N

Ni deltagere fra start

I første omgang er ni transport- og logistikvirksomheder – heriblandt nogle af landets største – i fuld gang med at tage den grønne transportkorridor i brug, og virksomhederne har i første omgang investeret i 60 lastbiler. Biogassen leveres fra tre danske biogasanlæg.

Fakta om projektet – projektets aktører:
• • Rema 1000 vil fremover distribuere dagligvarer til udvalgte butikker over hele landet
• • Arla øger deres flåde af biogaslastbiler til 7 i Ishøj

Projekt-deltagere:
o Frode Laursen
o Alex Andersen
o Johs. Rasmussen Svebølle
o KP Logistik
o Fogtmann Logistik
o Schou Transport
o Daka ReFood
o HV Transport
o Horsens Bioenergi (biogasselskab)
o Solrød Bioenergi (biogasselskab)
o Fangel Bioenergi (biogasselskab)
o Bioman

Biogassen leveres af det danske selskab Bioman og produceres på tre danske biogasanlæg

Fakta om biogas:
• En lastbil på biogas kan køre 60.000 km om året med
o Gylle fra 75 køer eller ca. 3.000 slagtegrise
o Madaffald fra 5 discountsupermarkeder

• En biogaslastbil kan spare mellem 50 – 150 tons CO2 om året. Det er lige så meget som den CO2 op til 50 personbiler på diesel årligt udleder.
• Biogas er 100 pct. avanceret biobrændstof, da det produceres uden brug af raps- og madolie.
• Biogasanlæggene omdanner affald og husdyrgødning til energi og sparer klimaet for store CO2-udledninger og er dermed en vigtig faktor i omstillingen af Danmark til et bæredygtigt samfund
• Ifølge Syddansk Universitet er der et enormt dansk biogaspotentiale baseret på bæredygtige bioressourcer. Potentialet er rigelig stort til at dække behovet for biogas i industri, el- og varmeproduktion med et stort overskud, der kan gøre gavn i den tunge transport.

Fakta om biogaslastbiler:
• • Gaslastbiler og gasteknologien er udbredt i det meste af EU, ikke mindst i Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Italien og Spanien.
• • Biogasmotor er væsentlig mere støjsvag en dieselmotor og har markant mindre partikeludledning end traditionelle dieselmotorer
• • Kombinationen af en veludviklet biogasproduktion og en moden gasteknologi til lastbiler betyder, at biogas for alvor gang kan sætte gang i omstillingen af den tunge transport allerede i dag.

Kontakt:
Birger Parsberg Olesen, Bioman ApS – bpo@bioman.dk

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk