De færreste husker måske Xsara bilmodellen fra Citroën, men alle husker Xsara Picasso på forlænget Xsara bund og med buttede former.

Afløseren C4 Grand Picasso og den korte C4 Picasso kom i 2006 og 2007 – med skarpere linjer, og nu vender det let buttede tilbage med den helt nye C4 Picasso.

Succes som gulpladebil
Xsara Picasso blev en succes som gulpladebil fra dag ét. I de otte-ni år solgtes den i 19.212 enheder – og de 10.010 var på gule plader. Altså over halvdelen – og ofte i luksusudgave.

De nuværende C4 og C4 Grand Picasso er solgt i 12.279 enheder – heraf dog kun 1.088 som varebiler. Afgiftsændringen vedtaget  i 2007 satte salget i stå – og først nu er der ved at komme gang i Van-salget igen.

Grand Picasso kommer sidst
Den nye C4 Picasso kommer først – i august – og Grand Picasso kommer lidt senere i år. Måske kan de elegant designede biler skabe en ny glans-periode for Citroën, så C4-serien kan få samme vind i sejlene som Xsara Picasso – og som DS serien i dag.

De danske introduktionspriser ekskl. Levering starter ved 259.990 kr. for C4 Picasso Vti 120 Attraction (cirka 155.000 kr. plus moms som Van), og med dieselmotoren i C4 Picasso Hdi 90 ved 265.990 kr. (cirka 170.000 kr. plus moms).

Fire udstyrsniveauer
Modelprogrammet er opbygget med fire udstyrsniveauer, som hedder Attraction, Seduction, Intensive og Exclusive.

Standardudstyret er meget omfattende allerede fra første udstyrsniveau med bl.a. ESP og hill-holder, nøglefri start, aircondition, el-ruder for og bag med one-touch funktion, varme i forsæder, Connecting box, LED-lys foran og tågeforlygter.

Panoramatag fortsætter
Det stilrene design med nyt smalt lygtedesign for og bag med LED teknik er i hvert fald nyt.

Inden døre er der mere plads – og med det i forvejen kendte panorama-glastag masser af lys. Et indvendigt tag kan dog trækkes ned og skærme af for lysindfaldet.

Vægt som en C3 Picasso
Da bilen international har fokus på unge mennesker, er alt nødvendigt audio/video-udstyr på plads med 7- og (ekstra) 12 tommer skærm – kameraer runder om bilen giver godt udsyn ved manøvrering (kaldet 360 grader vision) – og dertil akustisk p-assistent.

Bagklappen åbner i bilens bredde – med masser af plads og let adgang til bagagerummet.

Den nye Citroën C4 Picasso vejer hele 140 kg mindre end den foregående model. Resultatet af denne slankekur er, at den nye Citroën C4 Picasso ikke vejer mere end en C3 Picasso.

Ny Peugeot-Citroën platform
Bilen er konstrueret på den nye platform EMP2 (Efficient Modular Platform 2) fra PSA Peugeot Citroën koncernen, hvilket bl.a. indebærer disse fordele:

Nyt forhold mellem kompakte udvendige mål (længde 4,43 m, bredde 1,83 m og højde 1,61 m) og stor rummelighed i kabinen samt et meget stort bagagerum (537 liter VDA).

Der er foretaget en optimering af motorerne, heriblandt med e-HDi 90 ETG6, der kun udleder  98 g CO2 pr. km (en besparelse på 30 gram) og har et EU-mix på 26,3 km/liter.   
   
Den nye C4 Picasso bliver den første Citroën med en BlueHDi 150 Euro 6 motor, som er udstyret med et særligt system for reduktion af NOx – SCR selective catalytic reduction med tilsætning af AdBlue (Urea), som længe har været anvendt til lastbiler.

De danske motorer
Ved lanceringen omfatter det danske motorprogram to dieselmotorer, som begge leveres med start og stop system, og henholdsvis 92 og 115 hk. Hertil kommer to benzinmotorer VTi 120 og THP155 med henholdsvis 120 og 156 hk.

I løbet af første halvår af 2014 vil C4 endvidere kunne leveres med en ny 6-trins automatgearkasse.

Komfort og vejgreb er normalt altid standard i en Citroën – den er forbedret her gennem reduktionen af vægten, sænkningen af tyngdepunktet, de nye proportioner og optimering af undervognen med bl.a. ny montering af støddæmpere og særligt støjdæmpende ophæng på bagbroen.

Fakta – blandt sikkerhedssystemerne:
 Aktiv fartpilot eller afstandsregulering – en radar, der er placeret i forkofangeren, registrerer og advarer, hvis den forankørende bil nedsætter farten.

Systemet fastholder en konstant afstand til den forankørende ved at påvirke acceleration og motorbremse og fungerer ved hastigheder i et område på +/- 25 km/t i forhold til den forankørende.

Automatisk styring af det lange lys -. via et lille kamera placeret bag på bakspejlet kan ned- og opblændingen af det lange lys styres automatisk, afhængig af kørselsforholdene og den øvrige trafik.

Ny generation ”linjevogter” eller lane departure alarm – som advarer føreren tidligere om risikoen for en utilsigtet (dvs. uden aktivering af afviserblinket) overskridelse af de hvide linjer på vejen.

Blind-spot – eller overvågning af den blinde vinkel – systemet fungerer med ultralyd og advarer føreren om et køretøj i den blinde vinkel ved at tænde en orange diode i førerens sidespejl.

Systemet er opbygget med fire følere, der er placeret i for- og bagkofangeren, og er aktivt ved hastigheder mellem 12 og 140 km/t. Det overvåger et område, der strækker sig fem meter bag bilen og 3,5 meter ud fra siden på bilen frem til sidespejlet.
 

Leave A Reply