Alle sejl var sat til, da Renault Trucks i går for første gang skulle være deres nye produktprogram frem for mere end 5.000 gæster i Lyon.

R/EVOLUTION hed eventet, hvor den nye lastbilserie blev præsenteret. Syv år har Renault arbejdet med den nye lastbilserie.

Det har kostet ejerne af Renault Trucks, Volvo Group, 15 mio. kroner at udvikle de nye lastbiler – inklusive massive forbedringer på fabrikken.

Gennemgribende tests
Samtidig har Renault gennemført den mest gennemgribende testprogram i fabrikkens historie. 300 lastbiler er siden 2008 blevet testet på en strækning på over 10 millioner kilometer – og har endvidere gennemgået fem millioner timer test i testbænke i temperaturer mellem minus 40 grader til plus 60 grader.

Produktprogrammet er designet og udviklet I tæt samarbejde med 50 internationale testkunder, som derved har bidraget til det endelig produkt.

”Det er et produkt, som kan skabe overskud og som aldrig lader sine kunder i stikken – et produkt, som gør chaufførerne stolte og som samtidig passer godt på vognmandens forretning, som man udtrykker det hos Renault Trucks.

T-serien til fjerntransport
Renault Trucks har valgt at standardisere langdistance serien, så der kun er enkelt køretøj der dækker alle behov for fjerntransport.

T-serien er designet til at tilbyde transportvirksomheder balance mellem at holde driftsomkostninger nede uden at det går ud over komforten til chaufførerne.

Det aerodynamiske førerhus, der er blevet udviklet og testet i en vindtunnel, kombinerer det lave brændstofforbrug, som i dag kendes fra Premium Road Optifurl  med komforten, der altid har været kendetegnet for kabinen i en Magnum.

Mere traditionelt design
Kun den særlige indgang, hvor chaufføren skulle balancere hen til døren i tre meters højde, har været omdiskuteret. Nu bliver det helt traditionelt, som det var i Premium.

Førerhuset er mere end 2,5 meter bredt – og er derved mere rummeligt end hidtil – og motortunnellen på kun 200 mm forsvinder i det flade gulvdesign.

Den udtrækkelige overkøje kan benyttes som ekstra opbevaringsplads. Dertil kommer et nyudviklet førersæde designet af tyske Recaro for Renault Trucks – samt et 18 centimeters ergonomisk instrumentbræt, som er det hidtil største på markedet, og kan om-programmeres efter eget behov.

Endelig er der den 85 graders døråbnings-vinkel, som fuldender den franske lastbil.

Lavt brændsforforbrug
Bilen har på udstyrssiden bl.a. kurvelys, automatisk parkeringsbremse og et multifunktionelt justerbart ret.

T-serien præsterer nogle af de laveste brændstof-forbrugstal på markedet – takket være en 12 graders hældning på forruden. Det resulterer i  et fald på fem procent i tillæg til de nye Euro 6 normer.  

Renault T-seriens viser med Euro 6 DTI 11 og DTI 13 motorer samt  Optidriver og et helt nyt styringssystem til klimaanlægget ( EACU – Electronic Air Control Unit) nye sider af lastbiludviklingen – samtidig med at vedligeholdelsen er blevet gjort nemmere gennem at adskille det elektriske ledningsnet til højre, fra det hydrauliske til venstre.

Trække data om bilen
Vognmanden kan når som helt trække  teknisk data om bilen fra computeren – bl.a. få lokaliseret sit køretøj og drage alle fordele ved integration af Optifleet.

Dette gør det nemmere for Renault Trucks´ 1.600 serviceværksteder at yde den optimale service for lastbilen – til fordel for bundlinjen i virksomheden.

D-serie til distribution
Renault Trucks brugte sin ekspertise, da den nye distributions-bil skulle udvikles – det vil også med skyldig respekt til dens Renault DNA, for miljøet – og for de kendte fordele fra de tidligere modeller.

Men, selv om Distribution-modellerne er baseret på forgængerne, er der skabt en mere skarp linje med en serie og tre modeller, som opfylder kundernes behov.

Renault Trucks tilbyder nu disse tre modeler I D-serien: ”D” en model fra 10 til 18 tons, ”D Wide”, en model fra 16 til 26 tons samt ”D Access” – fra 18 til 26 tons med lavere indstigning. En model mellem 3,5- og 7,5 tons er på trapperne.

Lavere forbrug med Euro 6
De nye DTI 5 og DTI 8 motorer er baseret på gennemprøvede teknologier – tilpasset byens behov. Euro 6 er standard – men præstationerne er forbedret.

De lave forbrugstal fra tidligere er ført videre. Her er det en fordel med trækkraft fra 900 omdrejninger. Med den nye 4-cylindrede motor, som har samme styrkeforhold som den tidligere 6 cylindrede udgave opnår man bedre nyttelast.

Automatgear bliver standard på alle udgaver – ikke mindst da det sænker brændstofforbruget og sænker slitage og udgifter. Der er set meget på totaludgifter – således er kofangeren nu monteret i tre dele.

Kan fås med Optifuel program
Man kan endda få D-serien med Optifuel trænings og software-programmet, der giver endnu lavere forbrug – faktisk 15 pct. lavere.

D-serien hører til et område, hvor bilen har mange forskellige gøremål, hvorfor den ofte specificeres nøjagtigt til kundens behov. Derfor er der 100 forskellige modeller at gøre godt med fra Renault Trucks – og hvor arbejdet er gjort lettere for opbyggerne.

Så snart bilen er bestilt, kan opbyggeren gå ind på fabrikkens system via en web-portal, så arbejdet med opbygningen kan forberedes – men bilen fortsat er i computeren. Det sparer en opbygningstid på ca. 20 pct.

Globale kunde-krav
D-serien er udviklet til at opfylde globale krav hos kunderne. Således tilbydes fabrikkens erfaring, så løsningen bliver optimal – og dertil hører både finansiering, forsikring, forbrug, kurser i økonomisk kørsel og fokus på lokal service, så lastbilen er så lidt på værksted som muligt.

Renaults nye salgsorganisation vil betyde, at man vil øge salgs- og servicesteder med 30-40 pct. på visse markeder. Målet skulle blive nye kundegrupper og forøget markedsandel.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk