(WOLFSBURG/POZNAN)
Frontdesignet i fjerde generation VW Caddy er som i den nye Passat – og bagfra er bilen mere markant med knap så runde linjer som tidligere. Nu kan den nye generation Caddy desuden fås med LED lys og der er langt bedre aflæggeplads inden døre i den nydesignede kabine.
Det er stort set kun selve varerummet, der er bibeholdt – og det er godt for de mange, der har monteret reoler i deres nuværende model. Og dem er der mange af – alene i fjor, tæt på den gamle models udløb og lige før den nye model kommer til salg, blev der solgt 863 Caddy herhjemme – den ottende mest solgte varebil i 2014. I bilens 11 leveår er der bygget 1,5 millioner enheder. Siden tredje generation blev lanceret i 2010, er der solgt 3.922 Caddy varebiler
Økomiske motorer
Teknisk er der kommet nye og mere rene og op til 15 procent mere økonomiske motorer – fra 1-liter udgaver med tre cylindre til 1,4 liters motorer med fire cylindre i TSI benzinudgaver – og 2-liters TDI dieseludgaver fra 75 til 150 hk for biler med forhjulstræk – hvor 150 hk udgaven er med kompressor.
En 135 hk diesel-udgave fås kun i forbindelse med 4MOTION firehjulstræk. En ny 1,4-liters TGI naturgasudgave med turbolader fås også – som erstatning for den gamle med 2-liter sugemotor uden turbo.
Den mest sikre
Men kommende ejere skal ikke kun lade sig betage af det nye og elegante design – og de nye og opdaterede motorer. For Caddy har aldrig været sikrere end i den nye udgave. Køre-assistentsystemerne er bl.a. hentet fra seneste VW Golf-generation.
Vi kan bl.a. nævne nødbremsesystemer som ”Front Assist”, som forkorter standselængder – og City-Emergency Braking, som hjælper op til 30 km/t, hvis man kommer for tæt på den forankørende bil i bytrafikken, afstandsregulering – Active Cruise Control, der virker op til 160 km/t, – samt advarsel for træthed og parkeringsassistent (til at klare parallel- og vinkelret parkering).
Af andet sikkerhedsudstyr kan nævnes fartbegrænser, bi-xenon lys, gardin-airbags, bakkamera og nye kommunikations- og infotainmentsystemer.
Caddy i fugleperspektiv
Noget helt nyt i denne type biler er en bremsesystem, der virker efter en kollision (Post-Collision Braking). Systemet bremser bilen, hvor chaufføren ofte ikke er i stad til at gøre det. Det betyder, at bilen ikke ruller videre – og at ulykken dermed ikke forværres.
Dertil kommer OPS-systemet – et 360 graders billede af bilen ovenfra på en sk
ærm, så man kan se, hvad der er rundt om bilen i forbindelse m
ed parkering og anden manøvrering af bilen. Det kan hjælpe til færre skader på bilen.
Ikke alt udstyr er dog standard. Flere af sikkerhedssystemerne er ekstraudstyr. Standard er dog bilens nye undervogn – bl.a. med en ny bagakselkonstruktion, der sikrer bedre køreegenskaber.
Genbrug fra andre modeller
”Mit princip er, at vi så vidt muligt skal bruge de nyeste innovationer fra andre biler i koncernen – for den nye Caddy gælder det især dele, som findes i biler som VW Golf og Touran. I forhold til den tidligere Caddy, er der tale om en 60 procent fornyelse,” sagde CEO og øverste chef for VW Nutzfahrzeuge,” Echard Scholz, ved pre-præsentationen for Van of the Year juryen i Wolfsburg – ugen før verdenspremieren i Polen i onsdags.
VW Caddy er en bil, der både kan fås som personbil og varebil – men den er udviklet først og fremmest for erhvervslivet. Så den kan fås i en basisudgave – og så kan man så skræddersy sin Caddy Van med karosserifarvede kofangere, LED lys, mere luksusbetonet instrumentering med eksempelvis aflukkelige aflæggerum, 17-tommer alufælge.
Fire udgaver
Der bliver fire udstyrsversioner at vælge imellem – Conceptline, Trendline, Comfortline og Highline. Conceptline erstatter Startline som basisudgave. Caddy er bygget på VW’s såkaldte MQB platform.
Lancering herhjemme forventes at blive til efteråret. Eksporten til de første lande begynder i juni fra fabrikken i Poznan i Polen. Priserne kendes ikke – men forventes at være på niveau med tidligere.
Volkswagen koncernen har anvendt to milliarder Euro – 15 milliarder danske kroner – til at udvikle den nye Caddy, den nye VW Transporter, der kommer senere i år, samt den helt nye Crafter, der kommer i 2016 – inklusive en helt ny Crafter-fabrik i Polen og ændringer på Caddy- og Transporter fabrikkerne.
Billedtekst:
Den nye VW Caddy er langt mere markant i sit design i forhold til forgængeren, men der er samtidig kommet nye og mere økonomiske motorer – og nye sikkerhedssystemer.