Mange tænker først på at holde varebilen kørende  i vintervejret, når sneen allerede daler ned.

Men det kan stadig nås – for er man ligeglad, går det oftest galt. Her kan man læse nogle gode råd om, hvordan  man gør sin varebil klar til vinteren. Så nedsætter man også kun risikoen for at blive involveret i uheld på grund af sne- og isglatte veje.

Man skåner samtidig varebilen for den unødige slitage, som minusgrader kan medføre på alt fra batteri og motor til forruden og gummilisterne.

Husk vinterdæk
Vinterdæk er vigtigt – selv om mange varebiler har m+s dæk er det ikke optimalt. Ud over at få monteret vinterdæk på varebilen, bør man også tjekke dækkenes mønsterdybde. Den skal ifølge lovgivningen mindst være 1,6 mm, men Falck anbefaler en mønsterdybde på mindst 3,0 mm, så man er sikker på at få et ordentligt vejgreb.

Desuden kan man også undersøge dækkene for skader og revner samt fjerne fastklemte sten, glasskår mm.

Om vinteren er der væsentlig mere snavs på vejene i form af grus og sand, og det kan resultere i, at sprinklerdyserne tilstoppes på grund af skidt, der hvirvles op under kørslen.

Sprinklerdyserne
Man kan derfor med fordel rense varebilens sprinklerdyser med en knappenål, så sprinklervæsken uhindret kan komme ud. Herefter justerer man strålen, så den rammer rudens øverste halvdel. På den måde vil den ramme ruden rigtigt, når man kører, og der er vindmodstand.

Hvis man oplever problemer med, at sprinklervæsken ikke helt kan fjerne trafikfilmen, kan man gnide ruden med en halv citron eller et halvt æble. Syren vil neutralisere overfladespændingen, og derefter kan man tørre ruden af. med avispapir, så den bliver helt ren.

Derudover bør man altid have en ekstra dunk sprinklervæske med for at undgå, at man pludselig løber tør.

Tjek kølervæsken
Man skal sørge for, at kølervæsken er godkendt til brug i frostgrader. Det kan man få oplyst på sit værksted. Så undgår man, at kølervæsken pludselig fryser til og får slanger, køler og motorblok til at slå revner, hvilket hurtigt bliver rigtig dyrt at få repareret.

Hvis batteriet er udstyret med et såkaldt skueglas, kan man selv undersøge, om batteriet stadig fungerer, som det skal. Er det ældre end 4-5 år, er det på tide at udskifte det, og derudover kan frosten i sig selv få batteriet til at falde sammen.

Tjek desuden, at kablerne sidder ordentligt fast, samt at polerne er fri for snavs og ir. Ellers kan man hurtigt rense dem med en klud dyppet i lunkent vand.

Bremserne er vitale
Bremsernes funktion kan man selv teste, men hvis de skal udskiftes, må man en tur på værksted. Man bør tjekke, om bilen bremser lige, om der er mislyde, når man bremser, og om bremsepedalen virker, som den skal.

Desuden kan man tjekke varebilens bremseforstærker ved at træde på bremsepedalen, indtil den bliver hård. Herefter starter man motoren, imens man holder bremsepedalen nede, og derefter bør pedalen synke en smule.

Endelig bør man tjekke, om der er nok bremsevæske på bilens bremsevæskebeholder. Hvis den er under minimum, kan det være et tegn på, at bremserne trænger til at blive udskiftet.
For at undgå at have problemer med fastfrosne låse, kan man spraye låsene med olie med jævne mellemrum i vinterhalvåret. Man kan desuden smøre dørenes gummilister med silikoneolie, så de ikke pludselig fryser fast. På den måde forlænger man også gummilisternes holdbarhed.

Kilder: Falck, Ford m.fl.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk