Mercedes-Benz Vans viser på Genève biludstillingen i marts deres elektriske EQV “Electric Intelligence” concept-Van – og en opdateret V-klasse.

Biludstillingen i Genève i begyndelsen af marts bliver stedet, hvor næste trin på Daimler-koncernens EQ-udvikling kommer til at foregå.

EQ står for ”Electric Intelligence” – og første bil var en stor SUV med betegnelsen EQC fra personbilsdivisionen. I Genève er det Mercedes-Benz Van divisionen, som bl.a. står for Sprinter og Vito, som præsenterer deres ”Concept EQV” – som står for Electric Intelligence Vans.

Alle køretøjer med el

Daimler går ”All In” for el-løsninger til fremtiden – og det gælder alle typer af køretøjer fra busser og lastbiler til varebiler og personbiler.

I år rulles eDrive@Van strategien ud med lancering af eludgaver af varebilerne Vito og Sprinter – hvor VOTY.dk allerede har testet de elektriske Vito kaldet eVito og eSprinter. Senere følger el-udgaven af den mindre eCitan (som skal bygges af Renault som søstermodel til Renault Kangoo Z.E.)

Inden længe følger personbilsudgaver og busudgaver af de samme biler – også eludgave af V klasse – og Marco Polo camperudgave. Senere følger brintudgaver – i første omgang til camperudgaven.

Opdateret V-klasse

Samtidig gør fabrikken en del ud af at differentiere varebilen Vito og minibussen V-klasse. Det betyder, at man nu har lanceret V-klasse med en kølergrill i stil med Mercedes-Benz personbiler.

Både Vito og V-klasse bygges dog fortsat på Vitoria fabrikken i Spanien, så en meget stor del af de to biler er identiske.

Ud over det nye ydre er der gjort meget ud af interiøret, som er endnu mere luksuspræget med læder, kulfiber, børstet aluminium, ægte træ og pianolak. Sæderne kan som i S-klasse personbilen fås med ventilation og massage.

Ikke MBUX kommunikataion

Men MBUX kommunikations- og informations-system ligesom i Sprinter og A-klasse er ikke nået til V-klasse og Vito endnu.

Så der er faktisk tale om et midtvejs facelift – da V-klasse først kom frem som helt ny i 2014.

Der er tre udstyrsniveauer: Avantgarde, Exclusive og AMG. Hvor AMG har endnu mere sporty grill og op til 19 tommer alufælge.

Nye motorer

Teknisk har den nye V-klasse nye (OM 654) 4-cylindrede dieselmotorer – V250d og V300d – med henholdsvis 190- og 239 hk. Motorerne har et drejningsmoment på henholdsvis 440- og 500 Nm. V300d har også en boost-funktion på ekstra 30 Nm til 530 Nm.

Forbruget ligger mellem 15,9- og 16,9 km/l, som er 10 pct. bedre end forgængerne (dog tilpasset NEDC forbrugstal – og ikke endelige WLTP tal). V300d klarer en topfart på 230 km/t, oplyser fabrikken – og når 100 km/t på 7,9 sekunder.

Motorerne anvender som efterbehandling SCR (Selective Catalytic Converter) og AdBlue tilsætning for at reducere NOx-tallene.

9G-Tronic gearkasse

V-klasse har samtidig fået en ny 9-trins automatgearkasse (9G-Tronic) i stedet som før 7-trins gearkasse – i topmodellen V300d – og man kan her vælge imellem køreprogrammerne Comfort og Sport. Man kan også skifte manuelt med skifteplader bag rattet.

Bilen har standard baghjulstræk, men fås også med 4Matic firehjulstræk.

Standard er fabrikkens sidevindsassistent. Dertil kommer bl.a. standard adaptiv fartpilot, Active Brake Assist nødbremse med fodgænger-genkendelse, linjevogter, fjernlysassistent og LED lygter.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk