Forsvaret er glade for de i alt 248 Nissan Navara pick-up, som blev indkøbt i årene 2014 og 2015. Så glade, at man nu har bestilt yderligere 17 Navara.

Som dengang er det FMI, Forsvarsministeriets Materiel- og indkøbsstyrelse, der står bag indkøbet – men hvor de dengang gik til militæret og dermed grøn army-lakering, så er bilerne denne gang beregnet til Beredskabsstyrelsen – og dermed i orange lakering.

Nissan Navara pick-up blev således valgt som styrelsens nye køretøj, når de skal hjælpe til med bl.a. klimarelaterede hændelser. De første 10 Nissan Navara er leveret, og de sidste syv leveres inden for kort tid.

Købt på Amager

Det er Nissan forhandler Autonorden i Taarnby på Amager, der står for leveringen. Og inden da er bilerne blevet malet i Beredskabsstyrelsens orange farve og monteret med specialudstyr.

Der er monteret hardtop med arbejdslys, ladindsats, specialtræk til forskellige typer anhængere, spil i front, sirene med lysbro med blå blink samt blink i front, på hjørner og bagpå, så de kan ses fra alle sider og vinkler.

Herudover er der radio- og samtaleanlæg samt navigation. Hardtoppen kan let afmonteres, så bilerne kan lastes med forskelligt materiel på ladet – f.eks. vandtanke.

Herhjemme og i udlandet

Bilerne er godkendt som udrykningskøretøjer, og de skal først og fremmest indgå i beredskabet ved klimarelaterede hændelser såsom oversvømmelser og stormskader – samt som del af det kemiske beredskab. De kan også indgå ved dansk bistand ved udenlandske katastrofer.

”Vi har tidligere leveret Nissan Navara til Forsvarsministeriets Materiel- og indkøbsstyrelse. Noget vi har oplevet som et stort kvalitetsstempel. At der nu er valgt Nissan Navara til Beredskabsstyrelsen – med de strenge krav og udfordninger, der medfølger, gør kun anerkendelsen endnu større. Det er den bedste anbefaling, man kan ønske sig,” siger Ralph Gonsalves, landechef hos Nissan i Danmark.

Trailervægt op til 3,5 tons

Bilerne til Beredskabsstyrelsen har en 2.3 liters 190 hk dieselmotor, 7-trins automatgear samt firehjulstræk med elektronisk skift fra to- til firehjulstræk.

Der er mulighed firehjulstræk ”low” med reduktionsgear og spær på bagakslen til hård terrænkørsel. Herudover kan der trækkes trailere med pumper og andet material på op til 3.500 kg.

Navara pick-up bygges på Nissans fabrik i Barcelona.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk