I mere end fem år har den nystartede amerikanske bilproducent Rivian arbejdet med at udvikle deres elektriske terrænbiler R1T pick-up og R1S SUV – men først nu er de første biler leveret til nordamerikanske kunder.

Derfor er det en overraskelse, at direktøren for eCar i Randers – Allan M. Simonsen – kan fortælle, at han forventer at kunne levere den første Rivian herhjemme om ganske få måneder.

Købes let brugte

”De første Rivian køber vi i USA let brugte – det vil sige kørt 10.000 km. Dem får vi dataattest på i Tyskland og efterfølgende bliver de indregistreret på hvide plader herhjemme. Her er kundeunderlaget typisk som livsstilbiler,” siger Allan M. Simonsen, adm. direktør og CEO for eCar i Randers.

Senere, når man får købt nye udgaver af Rivian, vil de typisk blive indregistreret halvt på hvide plader og halvt på gule plader – altså som arbejdsheste til erhvervslivet.

Rivian passer godt

Randrusianske eCar køber selv de elektriske biler i USA – men har i dag RAM som hovedmærke. Man leverer også parallelimporterede el-pick-up’s af andre mærker. Det gælder både Chevrolet og Ford – men snart altså også den nye Rivian.

”Jeg har kørt i Rivian i efteråret – samtidig med at jeg kørte i Fords F-150 Lightning. Og stillet op ved siden af hinanden passer Rivian bedre i størrelse. Den er midt imellem Fords europæiske Ranger og amerikanske Lightning,” siger Allan M. Simonsen.

50.000 biler i år

De seneste meldinger fra den i fjor børsnoterede Rivian-fabrik tyder på lidt begyndervanskeligheder – bl.a. er bilerne blevet lidt dyrere – koster nu mellem 400.000- og 500.000 kroner omregnet – og levering af biler til kunder er først rigtigt i gang her i foråret med godt 8.000 enheder.

50.000 enheder er dog målet i år. Det er dog ifølge amerikanske medier cirka 20 pct. lavere end planlagt.

Men Rivian er trods alt kommet i gang, hvad man jo ikke kan sige om andre producenter – så som Teslas specielle Cybertruck el-pick up, som har spøgt i mange år. Tesla ejer Elon Musk har dog lovet, at den lanceres i år.

Vil bygge varebiler i Europa

Ford skulle i øvrigt have investeret 500 mio. Dollars i Rivian, som også har en kontrakt med internet-giganten Amazon om at levere 100.000 elektriske distributions-køretøjer – med opstart til næste år og foreløbig afsluttet i 2030.

Rivian har også indgået en aftale (Letter of Intense) med Daimler om muligt samarbejde med elektriske varebiler på én af den tyske bilfabriks produktionsfaciliteter i Europa.

Kører som en tank

Rivian R1T pick up som bilmodel ser ud til at klare alle udfordringer – og får fine ord med på vejen fra amerikanske motorjournalister. Både på landevej og i terræn.

Den skulle have fremragende off road egenskaber bl.a. med såkaldt ”Tank Steer” funktion, hvor bilen kan vende på en tallerken ved at køre forlæns i den ene side og baglæns i den anden side.

Dertil trækker den fem tons på krogen (i USA), den har 37 cm vadedybde og til- og frakørselsvinklerne er 34- og 29 grader. Teknisk har den fire elmotorer.