Indsættelsen af den nye hybridfærge M/F Berlin har sikret en ny fragtrekord på Scandlines’ Østersøruter i juni måned.
I juni måned transporterede rederiet således 10.426 lastbiler alene på Gedser-Rostock ruten – og passerede dermed en rekord, der var sat tilbage i 2007. Ialt blev der transporteret mere end 52.000 lastbiler og trailere på Gedser-Rostock- og Rødby-Puttgarten ruterne i juni. Det er ny rekord.
96 lastbiler på to dæk
Størstedelen af de mange lastbiler på Gedser-Rostock ruten blev fragtet med Scandlines’ nye hybridfærge M/F Berlin, der gik i ordinær drift den 23. maj i år.
Med plads til 96 lastbiler på to vogndæk er fragtkapaciteten på ruten Gedser-Rostock blevet betydeligt forøget og ventetiden dermed reduceret.
M/F Berlin er den første af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. Søsterskibet M/F Copenhagen forventes indsat til efteråret, hvor den overtager M/F Kronprins Frederiks plads i sejlplanen. Det vil yderligere øge fragtkapaciteten.
Hybridsystemet
De to færger drives af et hybridsystem, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Hybridsystemet optimerer driften af skibsmotorerne, så brændstoffet udnyttes bedst muligt og forbruget dermed reduceres til næsten en tredjedel pr. overfart pr. bil.
CO2-udledningen sænkes dermed også betydeligt. Med en ydelse på 18.000 kW sejler færgerne 22 knob (cirka 41 km/t), og de 48,9 km mellem Gedser og Rostock tilbagelækkes dermed på kun1 time og 45 minutter.