Ford vil investere cirka to mia. kroner i udvikling og produktion af en ny varebil, som skal være klar i 2023 – og med en el-udgave, som er klar året efter.
Varebilen skal bygges i Rumænien, men hvilken størrelse varebil, som rumænerne skal bygge, vides ikke.
Ford og Volkswagen
Ford og Volkswagen skal producere varebiler sammen fremover – og det betyder, at Ford skal bygge den kommende Transporter T7 og pick-up modellen Amarok (sammen med Transit og Ranger.)
Volkswagen skal efter planen så tage sig af produktionen af mindre varebiler – formentlig Transit Courier og Connect (sammen med Volkswagen Caddy.)
Erfaring med varebiler
Den nye rumænske varebil skal bygges på Fords bilfabrik i Craiova, hvor der lige nu produceres personbilerne Puma, EcoSport samt 1-liter EcoBoost benzinmotorer, som bl.a. anvendes i personbiler samt som rækkeviddeforlænger i plug-in udgaven af Ford Transit Custom.
Man har dog i tre år – fra 2009 til 2012 – produceret første udgave af Ford Transit Connect, så man er ikke uvant med produktion af kommercielle køretøjer.
Fabrikken har allerede i oktober 2019 taget hul på den elektriske fremtid gennem produktionen af Puma med hybridteknologi.Puma kan i øvrigt også leveres som Van i Danmark.
Alle Ford varebiler med el i 2024
Den rumænske fabrik bliver den tredje fabrik i Ford regi, som skal bygge rent elektriske køretøjer – efter Fords el-bil center i Köln og Transit-fabrikken i tyrkiske Kocaeli.
I 2024 vil det være muligt at få el-udgaver af alle Fords europæiske varebiler. To tredjedele af alle solgte Fords varebiler forventes at være elektrificerede (el eller plug in) i 2030.
Både el og diesel
De rumænsk byggede varebiler vil udover eludgaver også producere dieseludgaver – med motorer bygget på Fords fabrik i engelske Dagenham og gearkasser fra Fords fabrik i engelske Halewood.
Ford erhvervede den rumænske fabrik I 2008 – hvorefter fabrikken er blevet moderniseret med bl.a. 600 nye robotter til presse-, lakering- og chassis-opgaver. Der arbejder 6.000 folk på fabrikken.
–
Fakta – fabrikkens historie:
Bilfabrikken i rumænske Craiova åbnede allerede i 1976 som et samarbejde mellem den rumænske regering og franske Citroën, hvor der blev bygget både Citroën Axel og søstermodellen med det lokale navn Oltcit Club.
I 1991 trak franskmændene sig ud, og i 1994 kom koreanske Deawoo ind for at bygge biler frem til 2007– bl.a. den koreanske Cielo (Kadett E kopi) samt Nubira- og Matiz modeller.
GM overtog Daewoo i 2002 – og skiftede Daewoo navnet ud med Chevrolet.
Den rumænske regeringen købte Daewoo-aktierne tilbage i 2006 – og Ford kom så til i 2008. Året efter begyndte Ford produktionen af Ford Transit Connect, som fortsatte til den nye udgave kom i 2012. Den produceres i dag i Spanien.
I stedet for Connect begyndte produktionen af Ford B-Max – og den fortsatte frem til 2017. Den øgede interesse for SUV biler i Europa fik Ford til at flytte produktionen af den lille EcoSport fra Indien til Rumænien – og den fik i 2019 selskab af den nye Ford Puma.