Mange vil gerne have en almindelig firma- eller familiebil, der er sportsbetonet – og bilfabrikkerne står i kø med tilbud, der enten er direkte sportsvogne i forklædning eller sportsbetonede biler, der teknisk er mere almindelige.
Koreanske Hyundai har begge dele i deres i30 modelserie – og heftig N-serie bil i Performance udgave med voldsomme præstationer og en lidt mere afdæmpet model, der bærer betegnelsen N-Line.
Hyundai har en masse af have det sportslige i – med succesfuld deltagelse i VM i rally i en del år. De ved, hvordan man skal bygge en racerbil.
N-Line som stationcar
Vi har prøvet N-Line udgaven af i30, der for første gang også fås som praktisk stationcar. De fleste europæisk baserede producenter har tilbudt hurtige stationcars i årevis.
Men Hyundai er i første forsøg lykkedes meget godt med en bil i tiden med ny 48V mild hybrid motor på 159 hk – heldigvis med fire cylindre – og sportsopsat affjedring med multilink baghjulsophæng samt skarpere styretøj.
Bedre præstationer
Mild-hybrid effekten er især, at den samler strøm op fra opbremsninger (rekuperativt) – som bruges til bedre præstationer – med en acceleration til 100 km/t på 8,6 sekunder og en opgivet topfart på 210 km/t.
Trækkraften er god, som man kan læse af momentet på 253 Nm mellem 1.500- og 3.500 omdrejninger. Men den er lidt urolig ved acceleration – og den tøver lidt, når man træder speederen hårdt ned.
Bilen har også 7 -trins dobbeltkoblings automatgearkasse, som hybridsystemer har det bedst med – og den skifter ganske blødt og med hurtige skift. Man kan også vælge at skifte manuelt. Når man stopper, er der også en ”Hold” funktion, så bilen ikke ruller.
Inspirerer til sporty kørsel
Bilen inspirerer til sporty kørsel, og det klarer sportsaffjedringen fint – men så er den noget forslugen. Bilen kan nemlig også køres fornuftig, hvor man så opnår et forbrug (WLTP) på 16,4 km/l i gennemsnit.
Standardmodellen kører et par kilometer længere på literen – med hybridteknikken sikrer omvendt en anelse bedre økonomi end den billigere 1-liters udgave med 120 hk.
LED lygter standard
Bilen har et sporty layout inde og ude – med en lidt fræk front i N-Line med anden grill, LED lygter og V-formede LED signatur-kørelys. Og med mulighed for 10,5 tommer touchscreen (8 tommer er standard). Der er adgang til Apple Car Play og Android Auto.
Og det vil være en fin langtursbil, hvor man sidder i et velformet alcantara/læderbetrukket sportssæde bag et tykt læderrat og med en lige kørestilling takket været en alu-beklædt fodplade. Dertil kommer alu-pedaler.
Spar 80.000 kr. som Van
280.000 kroner er prisen på hvide plader – men som Van eksklusive moms kan man spare cirka 80.000 kroner.
Som Van har man et varerum på 1650 liter med fire fastgørelseskroge og 12-volt stik. Der er også et ekstra rum under gulvet. Læssehøjden er 650 mm – og der er ikke negativ læssekant.
Der er ikke handskerumslås og ikke automatisk bagklap. Vi kan dog nævne midterboks og generelt god aflæggeplads. Dertil kommer tagræling. Trailervægten er 1.420 kg, hvor dieselversionen klarer 80 kg. mere.
Adaptiv fartpilot koster ekstra
Sikkerheden er næsten optimal – bortset fra, at man skal slippe ekstra cirka 9.000 kr. for en førerassistentpakke, som indeholder adaptiv fartpilot. Lidt ringe for en bil, der lægger op til sporty kørsel.
Men der er aktiv nødbremse med cyklist- og fodgængergenkendelse – og vi kan også nævne fjernlysassistent, aktiv blindvinkelassistent, træthedsregistrering og linjevogter.
På udstyrssiden kan vi notere os bakkamera, parkeringsalarm, regnsensor, varme i rat og sæder, usb-stik, trådløs opladning af mobiltelefon, 2-zone klimaanlæg, elektrisk håndbremse og nøglefri start. Dertil 18 tommer alufælge.
–
Faktaboks Hyundai i30 N-Line stationcar 1,5 T-GDI:
Motor: 4 cyl. 48V Mild Hybrid turbobenzin.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 159 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 253 Nm v. 1.500-3.500 omdr.
Topfart: 210 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,6 sek.
Forbrug WLTP snit: 16,4 km/l.
CO2: 138 g/km.
Gear: 7 trins DCT dobbeltkobling-automatgear.
Fabriksgaranti: 5 år u/ begrænsning.
Læssehøjde udv./indv.: 650/0 mm.
Trailervægt: 1.410 kg. m. bremser.
Køreklar vægt: 1.382 kg.
Akselafstand: 2.650 kg.
Nyttelast: 488 kg.
Varerum: 1.650 liter.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Dæk/testbil: Michelin Pilot Alpin 225/40 R18.
Pris hvide plader: 279.995 kr.
Pris testbil ekskl. moms: 200.913 kr.