I 2011 lancerede Renault sin første rigtige elbil – Renault Zoe Z.E. Senere kom varebilen Kangoo Z.E. til – og senest varebilen Master Z.E.

Nu løftes sløret for endnu en bestseller – Renault Megane eVision.

En udgave, der godt kunne ses som en Last Mile distributionsbil. Bare noget større end Zoe.

Satses massivt på el

I alt har Renault allerede solgt 350.000 elbiler i Europa, og med dagens udmelding fra Luca de Meo – CEO Groupe Renaults – er det klart, at der satses massivt på el i fremtiden.

Renault-Nissan Alliancen er blandt de bilproducenter, der har arbejdet mest med elbiler.

Groupe Renault har en klar vision. I 2022 vil alle nye biler fra Renault være elektrificeret – enten som hybrid, plug in hybrid eller som ren elbil.

Tæt på den endelige udgave

Første nye rene elbil fra Renault bliver Megane eVision, der netop er vist som konceptbil. Naturligvis ikke helt, som den kommer til at se ud, når den rammer gaderne næste år, men det er tæt på.

Megane eVision er inspireret af show bilen ”MORPHOZ,” og er første model i en helt ny generation af elbiler fra Renault. Bilen er en 5-dørs hatchback og bygget på den såkaldte CMF – EV platform.

Med sine blot 4.21 meter og akselafstand på 2.70 meter er det en kompakt bil i C segmentet. Højden er 1.50 meter og bredden er 1.80, mens vægten siger 1650 kilo.

Kompakt bil

Men, da det er en elbil har den – trods det faktum, at den er 15 centimeter kortere end den nuværende Megane Hatchback – samme plads inden døre.

Designmæssigt og teknologisk er Mégane eVision helt nyudviklet.

Kernen i Mégane eVision3 er en el-motor, der yder 217 hk og et batteri på 60 kWh. Den lader med 130 kW DC, og har en WLTP-rækkevidde på 450 km.

To udgave af Mégane

Modsat Renault Zoe, der kun fås som ren elbil, vil Mégane eVision eksistere side om side med den normale Renault Mégane.

Platformen som Mégane eVision er bygget på, vil senere danne baggrund for endnu en ren elbil fra Renault.

Renault Mégane eVision lanceres næste år.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk