(COURMAYEUR)

Totaløkonomi og miljø er de centrale emner i de nye Euro 6 Daily varebiler fra Iveco, der forleden på den mest spektakulære måde blev vist for VOTY.dk og den øvrige forbavsede europæiske fagpresse på toppen af den 3,466 kilometer høje Helbronner alpetinde.

Europas højeste bjergtinde på det 4,810 kilometer høje Mont Blanc var nærmeste nabo – så det var nærmest syret at kunne betragte en varebil på Europas tag.

Energineutral bjergbane
Den to tons tunge Daily var blevet løftet op på udsigtsplatformen på den europæiske alpetop af et schweizisk helikopterfirma, der i Europa har de eneste to civile helikoptere, der kan løfte et så tungt et emne så højt – i den anden helikopter sad kamerafolkene, der skulle forevige situationen.

Tilmed er Skyway-bebyggelsen og bjergbanen, som går op til Helbronner toppen, energineutral – og dermed verdens mest miljørigtige bjergbane. Det skulle sætte den nye grønnere varebil i yderligere perspektiv.

Van of the Year 2015
Det er to år siden, at Iveco præsenterede seneste generation af Daily varebiler – som også blev Van of the Year i Europa for året 2015 – så nyhederne i Italien denne gang var mest koncentreret om Euro 6 motorerne på 2,3 og 3-liter. Iveco har siden i fjor anvendt Euro 6 motorer til Daily’s minibus program.

3-liter motoren opfylder allerede Euro 6 krav med SCR teknik (Selevtive Catalytic Reduction), mens den nye, forbedrede Euro 6 motor med variabel turbo-geometri på 2,3 liter i første omgang opfylder kravene med EGR teknologi alene (Exhaust Gas Recirkulation). Seks pct. mindre vejer den nye 2,3 liter motor. Merpris for Euro 6 bilen i forhold til Euro 5 bilen er cirka fire-fem pct. ifølge Iveco.

SCR til 2,3 liter i 2017
Allerede først i det nye år kommer denne motor dog med en SCR-løsning, så den vil kunne opfylde de kommende miljøkrav fra EU – hvor målingen så sker efter standarden RDE (Real Driving Emission) for reduktion af NOx-emissioner  – det vil sige ved kørsel på vejen modsat i dag, hvor målinger sker i et laboratorium. RDE reglerne bliver et krav fra EU formentlig i 2020. Besparelsen i brændstof med RDE test i forhold til vejtest i dag er op til 15 pct. melder Iveco.

De nye motorer vil i forbindelse med den otte-trins Hi-Matic automat-gearkasse fra ZF kunne spare op mod otte procent brændstof i forhold til Euro 5 standarden – og spare op til 12 pct. på vedligeholdelsen. Ivecos nye Eco-Pro system reducerer automatisk momentet, hvor det ikke er nødvendigt, og er med til at forbedre brændstoføkonomien.

Meget støjsvag
Der var ved testen af den nye serie desværre kun mulighed for at prøve én bilmodel – og her fik vi fat i den 140 hk udgave af 2,3 liters Euro 6 motoren med Hi-Matic automatiseret gearskift.

Sammen med 160 hk motoren, som først er tilgængelig senere, de nyeste af motorerne.

Testen foregik noget udfordrende udelukkende ad serpentiner-veje fra Courmayeur, der ligger ved 1.400 meters højde – og op til en anden skisportsby La Thuile – med ca. 2.600 meter som højeste punkt. 140 mestes maskinen klarede dog jobbet – med et meget lavt støjniveau.

Motorstørrelser
Daily fås med 2,3 liter motor med 120-, 140- og 160 hk. 3-liter motoren med 150-, 180 hk og 210 hk. Sidstnævnte med fine 470 Nm i drejningsmoment. Totalvægt går fra 3,3- til 7,2 tons. Der Kan vælges manuel og Hi-Matic automatik.

En helt ny gratis app med betegnelsen ”Daily Business Up” fra firmaet Synic arbejder kun sammen med en DAB radio til ca. 7.500 kr. i indkøb. Ens tablet/iPhone klikkes på en holder – så man behøver ingen fabriksmonteret navigation.

Her kan både chauffør og vognmand følge med i brændstofforbruget – og chaufføren får både stjerne og point, så han kan forbedre økonomien hele tiden. Der er desuden adgang til bilens instruktionsbog – og der er indbygget navigation, 24/7 vejhjælp og nødopkald, musik-streaming og telefonopkobling. Systemet er herhjemme nok først tilgængeligt efter sommerferien.

Ikke nødbremsesystem
Af sikkerhedssystemer har bilen ud over esc stabilitetssystem og linjevogter. Et nødbremsesystem er endnu ikke tilgængeligt, som det er til Ivecos Stralis lastbil.

Designmæssigt kendes den nye Euro 6 serie på forkromede riller i kølergrill’en og et ændret interiør med læderrat, bedre nakkestøtter, to-farvet (blå/sort) instrumentering. Der er 18 aflæggepladser i den nye bil.

Der er Daily til tre kørselsbehov: ”Urban” til bykørsel, ”Regional” til lokalkørsel og ”International” til langture.

Hovedpunkter Iveco Daily Euro 6:
Forkromede lister i grill.
Nyt interiør layout med læderrat.
Nyudviklet 2,3 liter EGR motor med 120-, 140- og 160 hk.
2,3 liter motor med SCR teknik start 2017.
Vægtreduktion 2,3 liter på seks pct.
3-liter med op til 210 hk og 470 Nm.
Totalvægte fra 3,3- til 7,2 tons.
Meget lavt støjniveau (forbedret otte pct)
Ekstra økonomisk ved 8 trins Hi-Matic aut. Gear.
Eco-PRO funktion sparer brændstof.
Otte pct. bedre økonomi.
12 pct. lavere vedligeholdes-udgifter.
Totalvægte mellem 3,3- og 7,2 tons.
Linjevogter (Lane Departure Warning) standard.
Business-Up app gratis (virker kun m. DAB radio).
App hjælper til bedre økonomi – og har GPS indbygget.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk