I Storbritannien sælger Ford masser af varebiler på basis af Fiesta – vel og mærke basisudgaven med blændede sideruder.
Vi har prøvet bilen med 1,5 liters dieselmotor i den særlige ECOnetic version, der ifølge de officielle ECE-forbrugstal præsterer hele 31,3 km/l – alligevel kører den 181 km/t og når 100 km/t på 10,9 sekunder. Der er endda masser af overskudskaft i bilen.
ECOnetic version har sin gode økonomi gennem bl.a. dæk med lav rullemodstand samt optimeringer på motor og gearkasse – bl.a. stop/start system. Lydniveauet ved høje omdrejninger kan dog virke noget højt.
Ingen trailer i ECOnetic
ECOnetic modellen har dog den svaghed, at den ikke må trække en trailer. Så skal man bruge trailer, må man vælge en anden udgave, der dog ikke på papiret kører så langt på literen.
Køreegenskaberne er fine – og den virker direkte sporty at køre i – og dertil kommer det letgående styretøj og gearskift. Der var dog kun 5-trins gearkasse.
Bilen skal primært sælges til små håndværksfirmaer, som distributionsbiler for virksomheder og som bl.a. budbil og hjemmehjælperbil i kommuner og offentlige myndigheder.
Mindre transportopgaver
Varerummet på en kubikmeter passer godt til mindre transportopgaver, hvor det ikke er godset, der er det vigtigste. Med en længde på 1,3 meter i varerummet, opfylder fabriksopbygningen de danske krav på 1,2 meters længde. Varerumsgulvet er tillige beklædt med en gummimåtte.
Men fra bagklappen er det meget svært at nå ind til pakker, der ligger helt inde ved adskillelsen, hvor der jo er 1,3 meter ind.
Her er den firedørs udgave, som er ombygget herhjemme af Autologik, oftest mere anvendelig. Det kan være hårdt for ryggen at bøje sig så meget, men bagklappen åbner højt op – så man slår sig ikke på låsen.
Forringet udsyn
De blændede sideruder betyder også forringet udsyn ved højresving, men til gengæld kan man have materialer og varer med – og undgå nysgerriges blikke udefra.
Ellers er der næsten kun pæne ord at sige om den lille varebil.
Man kan måske mene, at der er for mange trykknapper på rattet, men ellers er den en rar kabine – om end den virker lidt skrabet. Trods adskillelsen er der god plads bag rattet. Der kunne dog være lidt bedre lårstøtte i sædet.
Beklædt varerum
Varerummet på en kubikmeter passer godt til mindre transportopgaver, hvor det ikke er godset, der er det vigtigste. Med en længde på 1,3 meter i varerummet, opfylder fabriksopbygningen de danske krav på 1,2 meters længde. Varerumsgulvet er beklædt med en gummimåtte.
Herhjemme vil en model med den nye 3-cylindrede motor på 1-liter være interessant, men fabrikken tilbyder også den lidt ældre 1,25 liters udgave på 82 hk, oprindeligt udviklet af motorcykelproducenten Kawasaki.
Fords nyudviklede MyKey, der kan sikre at bilen ikke kører over en vis hastighed, samt kommunikationssystemet SYNC, der kan tale til chaufføren. Dertil Active City Stop, der hjælper chauffører til sammenstød ved lav fart – samt Hill-Start, der hjælper til igangsætning på bakker.
Faktaboks Ford Fiesta ECOnetic Van:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Ydelse: 95 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 251 Nm v. 1.750 omdr.
Gear: 5 gear.
Topfart: 181 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,9 sek.
Forbrugs-snit: 31,3 km/l.
CO2 udslip: 82 g/km.
Årlig afgift: 1.160 kr.
Køreklar vægt: 1.140 kg.
Lasteevne: 430 kg.
Totalvægt: 1.570 kg.
Nyttelast: 439 kg.
Trailervægt/ECOnetic: 0 kg.
Varerum: 980 kg.
Mål varerum: 1.296 x 806 x 806 mm.
Mellem hjulkasser: 1.004 mm.
Læssehøjde indvendig/udvendig: 180/720 mm.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Vendediameter: 10,2 m.
Bremser: Vent. skiver for/tromlerbag.
Fabriksgar. 2 år.
Pris testbil: 86.250 kr. plus moms.