Volvo Trucks nye generation af tunge lastbiler Volvo FH, FH16, FM og FMX er nu sat i serieproduktion på Volvos produktionsanlæg i Sverige, Belgien og Rusland (Gøteborg i Sverige, Gent i Belgien og Kaluga i Rusland.)

Serieproduktionen for det vestlige Europa begynder i Sverige i uge 9 og i Belgien i uge 14.

Corona-krisen

Corona-krisen har forsinket serieproduktionen betydelig. VOTY.dk skulle tre gange have været til fabrikken i Göteborg for at prøve bilerne, men hver gang er arrangementerne blevet aflyst. Også de europæiske fabrikker har været kortvarigt lukket ned af samme årsag.

Vi prøvede FM, FMX og FH16-750 kortvarigt ved et arrangement sidste efterår i Danmark – i forbindelse med åbningen af den danske importørs nye hovedsæde i Høje Taastrup.

Begyndte med for-serie modeller

Der var dengang tale om for-serie modeller – bygget på Tuve-fabrikken ved Göteborg i Sverige.

”De nye lastbiler har fået stor interesse fra vores kunder med over 12.000 lastbiler bestilt i 2020. Lancerings – og salgsaktiviteterne fortsætter i løbet af 2021 på markeder uden for Europa,” fortæller Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks.

Bygget til el-drivliner

Volvo Trucks styrker samtidig sit engagement i bæredygtige transportløsninger ved, at de nye Volvo FH-, FM- og FMX-lastbiler også er udviklet til elektrificerede drivliner med produktionsstart i løbet af 2022.

”Det betyder, at vores kunders overgang til fossilfri transport (el og brint) kan ske gnidningsfrit, da de kan fortsætte med at køre deres samme foretrukne Volvo-lastbilmodel”, siger Roger Alm.

Volvo Group har netop indledt jont-venture samarbejde med fælles forskning indenfor brændsels-celler sammen med tyske Daimler – til brug for udvikling af teknologi, så fremtidens lastbiler kan køre på brint.

Store investeringer

Volvo Group har lagt store investeringer gennem udviklingen af de fire nye lastbilsmodeller, som vil bidrage væsentligt til både øget sikkerhed på vejene og reduceret miljøpåvirkning.

”At udvikle nye lastbilmodeller, kræver et stærkt ingeniørarbejde og et stort teamwork på tværs af hele Volvo-organisationen inklusiv vores leverandører, hvilket får denne produktion til at være ekstra speciel for alle involverede. – Især i betragtning af det udfordrende år, vi lige har været igennem,” siger Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks.

Endelig ud til kunderne

Volvo Trucks har forberedt sig på denne produktionsstart i lang tid og arbejdet sammen om at skabe de nye lastbiler.

”Tuve-fabriksteamet er glade for at komme i gang og klar til at levere disse helt nye premium-lastbiler med den højeste kvalitet til vores kunder,” forklarer Martin Folin, fungerende fabrikschef på Tuve Plant.

På fabrikken er man glade for, at den nye generation af lastbiler nu når ud til kunderne.

Chaufførmiljø og sikkerhed

”Alle fire lastbilmodeller er udviklet med fokus på at forbedre chaufførmiljøet, sikkerheden og produktiviteten i lastbilerne, så de bliver endnu mere effektive end deres forgængere,” siger Roger Alm.

De nye lastbiler tilbydes med en række forskellige førerhus-varianter og kan optimeres til en lang række udstyrsdetaljer.

Kontor og arbejdsredskab

”Volvo Trucks har som altid fokuseret på at udvikle chaufførens andet hjem, som det ofte bliver i langdistance lastbiler. I regional transport fungerer førerhuset ofte som et mobilt kontor, mens det i entreprenørbiler er kendetegnet som et robust og praktisk arbejdsredskab,” lyder det fra Volvo-chefen.

Chaufførens udsyn, komfort, ergonomi, støjniveau, manøvredygtighed og sikkerhed er centrale fokus-punkter i de nye lastbilmodeller, som også er blevet opgraderet i deres ydre for at understrege de nye forbedringer.

Nyt design giver bedre plads

Volvo FM- og FMX-lastbilerne har med et helt nyt førerhus fået en mere stejl A-stolpe. Det giver chaufførerne helt op til én ekstra kubikmeter plads og øget lys inde i førerhuset.

Chaufførens udsyn kan også forbedres på alle de nye modeller ved i passagersiden at tilføje et kamera, der dækker et stort område på lastbilens side og billedet vises på den nye dynamiske infoskærm.

Adaptivt fjernlys

Andre vigtige opdateringer er den nye digitale instrumentering og det adaptive fjernlys for øget sikkerhed på Volvo FH og FH16.

De nye Volvo FH og FM udgaver kan også bestilles med optioner for at kunne opnå ekstra brændstof- og dermed CO2-besparelser – som det f.eks. opnås på Volvo FH med I-Save teknologi.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk