Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Ny Multivan helt sin egen

Volkswagen præsenterer meget snart sin nye Multivan i femte generation – en bil, der siden første generation så dagens lys som T3 (Transporter) i 1985, er blevet nærmest ikonisk.

Bygget over kassevognen T3 og så monteret med sæder – som så nogle fjerner igen for at få en luksus-Van til virksomheden.

Næste T7 sammenmed Ford

Den nye Multivan dækker over fabrikkens kommende varebils-politik – for mens de næste generationer blev kaldt T4, T5 og T6 samt senest T6.1 – så får den nye Multivan ikke betegnelsen T7.

T7 kommer også – men den bygges af Ford i Tyrkiet side om side med sin kommende søstermodel Transit Custom.

Der er i den nye Multivan nostalgi med rødder tilbage til T3, men nu i anden potens. Multivan skal Ford ikke røre ved – for den er juvelen fra Volkswagen Nutzfahrzeuge i Hannover.

For royale familier

Bilen, som i den opdaterede T6-udgave T6.1 er spækket med luksus i topmodellerne – med lækre stole, klimaanlæg og en kraftfuld maskine i front. Måske kombineret med 4Motion – fabrikkens 4×4 system. Og selvfølgelig med nyeste kommunikationssystemer.

Multivan er et multiværktøj for selv royale familier (som den danske) – men herhjemme mest set som rummelige limousiner med enkeltsæder bagi og som luksustaxier.

Få ender hos private – fordi prisen er høj. Men mange kender camper-udgaverne.

I dag med fuld sikkerhed

Fra begyndelsen måske uden de store sikkerhedssystemer – og man sad helt fremme over forakslen, men til gengæld med god benplads – men i dag lidt længere tilbage, med mere frontparti – og masser af sikkerhed. Og noget af det mest praktiske og i dag mest velkørende af sin art.

I dag med forhjulstræk og motoren foran – i 1985 med hækmotor. Den sidste Transporter inden skiftet til motoren forskibs.

Men en 4Motion udgave af en T3 er efterhånden mange penge værd. En velholdt T1 og endda T2 ”Samba Bus” kan være en million kroner værd.

Bygger selv elektrisk ID.Buzz

Forvirringen kan være stor, når man hører betegnelsen 2T3, som den første Multivan hed – men første 2-tal henfører til Type 2, som Transporten i første generation tilbage i 1950 blev betegnet – fordi den klassiske Folkevogn hed Type 1.

Hos Volkswagen Nutzfahrzeuge dukker næste år så endnu en Transporter op – ID.Buzz og ID.Buzz Cargo – som Van og minibus.

Elektrisk som de netop lancerede ID.3 og ID.4 personbiler (som også fås som Van herhjemme.) På sigt kommer der også selvkørende ID.Buzz udgaver.