Toyota Danmark lancerer i løbet af maj måned den nye, elektriske Proace varebil og minibus – til priser fra lige under 260.000 kroner plus moms – hvor dieseludgaven koster fra 186.000 kroner. Som minibil på hvide plader er prisen fra 400.000 kroner.

Proace Electric bygges i franske Valanciennes i samarbejde med franske PSA, som bygger søstermodellerne Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy og Opel Vivaro-e.

Alle bilerne er i princippet teknisk identiske – men vigtigste forskel er, at Toyota yder tre års fabriksgaranti.

Van of the Year 2021

De tre PSA-søstermodeller er alle tre lanceret herhjemme – Peugeot og Citroën udgaverne allerede i 2020. Bilerne har opnået prisen Van of the Year for 2021. En pris, som Toyota derfor kan hælde sig op ad.

De elektriske varebiler giver også et enormt skub for e-mobilitet i professionelle virksomheder og desuden bedrager til demokratisering og udbredelse af den emissionsfrie transport, som juryen bl.a. gav som grund til prisen.

I 2020 blev der kun solgt ca. 200 elektriske varebiler i samme størrelse som Proace udgaven, men den store interesse netop nu vil helt klar øge salget.

Kæmpe succes i Norge

I Norge, som fik Proace Electric i januar, går det strygende – med 324 enheder solgt til og med februar – det er 44 pct. af alle solgte elvarebiler i landet.

Allerede i januar var der bestilt 700 enheder af kunder.

Vi har prøvet såvel Peugeot- som Opel udgaven tidligere herhjemme, og har tillige prøvet Opel-udgaven i Tyskland i fjor, mens grænserne endnu var åbne.

Et par timer bag rattet

VOTY.dk havde mulighed for at køre et par timer i Proace Electric i omegnen af – og i centrum af København, hvor den kommer til sin ret.

Vi kørte sammenlagt 47 kilometer i bilen fra Toyota importøren i Gladsaxe via Hellerup til centrum af København og videre til Christianshavn og ud til motorvejen på Amager – og så i fuld fart rundt om byen ad Ring 3 motorvejen.

Turen i bytrafikken tærer ikke meget på strømmen – men motorvejen sluger. Da vi havde nået tilbage, havde vi skåret 98 km af rækkevidden.

Fin til nat-distribution

Man bliver glad for at køre i den elektriske varebil – fordi den har et drejningsmoment fra 100 km/t – så man er oftest først ud af lyskrydset, og en overhaling går tjept. Bilen har en 1-trins automatgearkasse, som skifter blødt.

Og så den selvfølgelig støjsvag, hvilket gør den velegnet til distribution både nat og dag – uden at vække beboerne.

Op til 330 km rækkevidde

Styrken ved firlingerne er, at de præsterer en lang rækkevidde – op til 330 km i gennemsnit efter WLTP normen med største 75 kWh batteri. I ren bykørsel kan de køre op mod 477 km.

Vi prøvede den korte udgave af Proace Electric med det store 75 kWh batteri – men kører man kun i byen, kan man med fordel vælge det mindre 50 kWh batteri – med kortere rækkevidde på 230 km, men bruger man bilens B-kontakt i stedet for D for Drive – så samler man strøm op og kan faktisk øge rækkevidden med 50 pct. ifølge fabrikken i Frankrig.

Brug B-kontakten

Kører man meget økonomisk og benytter b-kontakten (for Brake) i stedet for D (for Drive) for optimal opsamling af strøm (rekuperation) kan man komme op på 50 pct. længere rækkevidde end WLTP tallet.

Der kan også vælges eco-, sport- og normal indstilling. For 75 hk udgaven henter man kun de maksimale 136 hk og 260 Nm, hvis man kører i Sport, men her risikerer man, at rækkevidden halveres – som jeg jo stort set gjorde på motorvejen.

Vælger man eco, er der ikke så voldsom overskudskraft – så det skal man kun gøre i byen. Ellers bliver det for sløvt. I eco er der kun 82 hk og i normal-mode 109 hk. Momentet er så henholdsvis 190- og 210 Nm.

Opladningsmulighederne

Teknisk hedder ydelsen 100 kW (136 hk) og momentet opgives til 260 Nm. Man kan oplade bilen med hurtiglader – med 80 pct. kapacitet på 32 minutter med 50 kWh batteri (48 minutter med 75 kWh batteri) med jævnstrøm – med vekselstrøm oftest via wallbox i firmaet.

Her tager 80 pct. syv timer (11 kW boks) med 75 kWh batteri – 4,45 timer med det lille batteri. Med mormorlader tager det fra 22 timer.

Elmotoren ligger forskibs. Batterierne ligger under gulvet, så man mister ikke varerums-størrelse. Batterierne i den store udgave vejer 534 kg – i den lille udgave 383 kg.

Op til 6,6 kubikmeter varerum

Varerummet i den lange udgave er på 5,8 kubikmeter (uden brug af Smart Cargo) og 6,6 kubikmeter med. Den korte er på 5,3/6,1 kubikmeter. Der er 1.000 kg. lasteevne i begge udgaver.

Man kan også køre med en 1-tons trailer. Standard i Proace Electric er Smart Cargo systemet – en luge imellem kabine og varerum – så man kan køre med lange genstande.

Der var i den forbindelse også vipbart passagersæde til højre – mens der var aflæggerum under midtersædet. Der er fastgørelseskroge både i varerum og kabine. Toyota vil også lancere deres Toyota MyT-app med bl.a. fjernbetjening af f.eks. opladningen – via mobiltelefonen.

Semi-varmepumpe

Proace Electric ikke har varmepumpe, som sørger for bl.a. opvarmning af kabinen uden at tære på batterierne. I stedet for anvender de elektriske klimaanlæg and varmesystemer en såkaldt ”Positive Temperatur Capacitet” (PTC), der skulle skabe den bedste balance mellem økonomi og effektiviteten til at køle eller opvarme luften i bilerne,” som ingeniører fra fabrikken udtrykker det.

Det er via bilens touchscreen muligt af programmere tidspunktet for opladning for at optimere strømforbruget. I instrumenterne kan man også se, hvordan elsystemet virker – bl.a. ladetilstand, forbrug og rækkevidde samt køremodus.

Veludstyret topmodel

Vi sad lidt tæt på rattet – selv med sædet længst tilbage, men fabrikken introducerede i forbindelse med dieseludgaverne af varebilerne en alternativ adskillelse med otte graders hældning, som hjælper enormt på komforten.

Udstyret er i top i topudgaven Comfort Master med stort batteri – og omfatter to-delte bagdøre, to skydedøre, 7-tommer touchscreen med navigation, fartpilot, linjevogter, p-advarsel, bakkamera, automatisk nødbremse, BLIS blindvinkelalarm, regnsensor og Trailer Sway system.

Dertil Apple Car Play, Android Auto, handskerum med køl, læderrat, 2-zone klimaanlæg, armlæn på førersæde og nøglefri start.

Fakta Toyota Proace 75 kWh Electric Lang:
Ydelse: 100 kW (136 hk)
Moment: 260 Nm.
Batterier testbil: Litium-ion på 75 kWh.
Placering: Under varevognsgulv.
Rækkevidde: 330 km (WLTP).
Opladning hurtiglader: 100 kW DC.
Ladetid: 80 pct. på 45 min (75 kWh).
Ladetid: 0-100 pct. med indbygget lader 11 kW (3 faser/16A): 7,5 timer.
CO2 udledning fra bil: 0 g/km.
Trailervægt: 1.000 kg.
Lasteevne: ca. 1.000 kg.
Varerum: Op til 6,6 kubikmeter (4 meter i længden).
Bremsesystem: regenerativ.
Gear: 1 trins aut.
Topfart: 130 km/t.
0-100 km/: 13,3 sek.
Garanti: 8 år/160.000 km.
Fabriksgaranti: 3 år.
Testbil 75 kWh Comfort Master Lang ekskl. moms: 329.900 kr.
Proace Electric 50 kWh Base++: Fra 260.000 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk