Nissan-fabrikken i Ávila uden for Madrid har netop påbegyndt produktionen af Atleon afløseren NT 500, der i vægt går fra 3,5 til 7,5 tons. 750 mio. kr. har projektet kostet.

Bilen kommer med to 3-liters Euro 6 dieselmotorer på 150 og 177 hk – sidstnævnte med et moment på 540 Nm. Motorerne har både EGR (Exhaust Gas Recirculation) og SCR (Selective Catalytic Reduction ) og partikelfilter til at opfylde miljøkravene. Nissan giver tre år fabriksgaranti på bilen mod et år på forgængeren.

Bilen har alt efter udgave en manuel eller en automatiseret gearkasse. NT 500 har i forhold til Atleon fået helt nyt og tidssvarende førerhus med god ergonomi samt nyt chassis. Bilen kommer i mange akselafstande.

Fuld sikkerheds-pakke
Sikkerhedsmæssigt får NT 500 både esc stabilitetssystem, ABS bremser, Traction Control og bremseassistent.

NT 500 er designet i Japan, men projektet er styret af Nissans tekniske center i Spanien. Bilen bygges med stor andel af komponenter fra lokale underleverandører.

Målet i år er en produktion på 2.500 enheder. NT 500 kommer i tre udgaver. I Europa skal bilen i første omgang sælges i Spanien, Portugal, Italien. Frankrig og Benelux.

Atleon udgået i Danmark
Atleon var tidligere i Danmark – senest i forbindelse med Volvo Truck Center, men i dag er den ikke på markedet længere. På verdensplan skal Atleons nuværende førsteplads i segmentet som NT 500 øget til otte pct. i 2016.

Nissan koncernen har vagt at opdele deres erhvervsbiler i to betegnelser, NV (Nissan Van’s) og NT (Nissan Trucks). I dag er der NV 200 og NV 400. Snart dukker den elektriske eNV 200 op med samme teknologi som i el-bilen Leaf. Dertil så de tunge NT 400 Cabstar og NT 500.

”Måske sælger vi 50 NT 400 Cabstar herhjemme om året, men der er mange erhvervs-virksomheder og kommuner, som er glade for den bumstærke slider. Den nyeste udgave har fået et let ændret design, siger eftermarkedschef Svend Flintø fra Nissan i Danmark.

Løfter sløret for NV 300
Nissan vil senere på året løfte sløret for afløseren for Primastar varebilen, som formentlig vil blive kaldt NV 300. Det har Etienne Henry, vicepræsident for produktplanlægning hos Nissan Motor Co. netop fortalt til undertegnede i forbindelse med Genève biludstillingen.

Nissan indgår i Renault-alliancen, og netop Renault har allerede indkaldt til pressemøde i Amsterdam i næste måned sammen med Opel i forbindelse med præsentationen af den nye Trafic og Vivaro serie. Her er Nissan Primastar dog ikke nævnt.

”Med lanceringen af NT 500 – og hele palletten af modeller med NT 400 Cabstar, NV 400, Primastar, NV 200 og Navara – samt den elektriske eNV 200 – skal ingen være i tvivl om, at Nissan har en af verdens bredeste og alsidige programmer af erhvervskøretøjer. Vi har i forbindelse med vores nye tiltag indført væsentlige forbedringer i forhandlerledet med dedikerede erhvervscentre i Europa, så bilernes kvalitet følges op på eftermarkedet. Med lanceringen af bl.a. NT 500 vil vi understrege, at vi er en central spiller på erhvervsbilsmarkedet, og vi derfor skal tages alvorligt”, siger Andy Palmer, vicepræsident hos Nissan.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk