Rumænske Dacia har tidligere været på det danske marked i en kopiudgave af Renault 12 – men nu er bilmærket tilbage som rent fransk-ejet af Renault koncernen, som står for alt det tekniske – bl.a. motoren.

Nyeste model er den kompakte SUV Duster, der har haft stor succes i Europa med 450.000 solgte enheder siden 2010, da den først så dagens lys. Bilen er nu kommet i facelifted udgave med mere udstyr.

Bilen har premiere på forhandlerne i denne weekenden, men VOTY.dk har allerede prøvekørt gulpladeudgaven med to-hjulstræk, mindste Ambiance udstyr og den gennemprøvede 90 hestes dieselmotor, der kan fås til mange Renault-modeller. Pris 97.000 kr. plus moms.

Billig i 4×4 udgave
Den fås også med 110 hk dieselmotor samt i benzinudgaver på 105 og 125 hk – men den 90 hestes er rigelig hurtig. Er man til den firehjulstrukne udgave, skal man op i 110 hk udgaven til 123.000 kr. plus moms – men det er også billigt for en 4×4 bil. Endda med teknik fra Nissan X-Trial. Nissan er søsterselskab til Renault.

Når man køber Van-modellen er der endda fordel med 4×4 udstyret, fordi det kun koster den halve i forhold til hvide plader.

Udstyret i selv Ambiance er flot – med speedpilot, baksensor, Bluetooth, læderrat, el-spejle, omdrejningstæller, alu-tagræling, alu-look på trinbræt og under kofangerne a la Volvo XC. Dertil 7-tommer touch-screen (hvor navigation er ekstraudstyr). Testbilen havde desuden aluminiumsfælge med 16 tommer Conti M+S dæk med 65 profil samt tågelygter.

Både hurtig og smidig
Bilen har 6-trins gearkasse, og den trækker ubesværet fra 60 km/t i sjette eller 50 km/t i femte – begge ved 1.250 omdrejninger. Bilen er ganske hurtig og smidig at køre i – og man sidder godt i de skålformede sæder – trods adskillelsen mellem kabine og varerum. Men rattet kan kun indstilles lodret.

Motoren er ret lydløs, men til gengæld er der en del dæk- og vindstøj ved højere fart. Køreegenskaberne er tilforladelige, og bilen krænger lidt ved hurtig kurvefart – men den er jo også højbenet, hvilket til gengæld giver en høj siddestilling med god ind- og udstigning.

Ingen luksusbil
Til gengæld er læssehøjden så 80 cm. fra gaden – mens den indvendige læssekant er 12 cm. Selv med gods ombord kører bilen stabilt – og der stadig er masser af trækkraft.

Nu er det jo ikke en luksusbil, så der er en del hård plast på dørsider og instrumentbræt. Finishen er heller ikke på niveau med modellerne fra Renault – men så er bilen til gengæld overkommelig i pris.

Teknik: Dacia Duster Ambiance 90 hk Van.
Motor: 1,5 liter turbodiesel.
Ydelse: 90 hk.v. 3.750 omdr.
Moment: 200 Nm. v. 1.750 omdr.
Topfart: 156 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 14,2 sek.
Gearkasse: 6 trin.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr. (50 km/t i 5’te/60 km/t i 6’te).
Forbrug g/s: 21,3 km/l.
CO2: 123 g/km.
Grøn ejerafgift årlig: 3.560 kr.
Dæk: Conti Cross Contact M+S 215/65 R 16.
Læssehøjde indv/udv: 120/800 mm.
Varerums-mål: 1.600 x 1.220 x 950 mm.
Hjulkasse: 1.100 mm.
Bagdør max: 930 x 790 mm.
Sidedøre max: 490x 830 mm.
Pris: 97.032 kr. plus moms.

Leave A Reply