Volvo Trucks har udviklet deres ”Afstadsadvarsel” til brug over 60 km/t, hvor chaufføren ikke anvender den adaptive fartpilot.
Volvo Trucks har indført en ny sikkerhedsfunktion – en såkaldt afstandsadvarsel – som gør det lettere for lastvognschaufførerne at holde en sikker afstand til det forankørende køretøj og undgå kritiske situationer.
Den nye funktion er beregnet til brug på større veje uden for byerne og aktiveres ved hastigheder over 60 km/t – medmindre den adaptive fartpilot er i brug.
20 pct. af alle ulykker
Afstandsadvarslen minder om adaptiv fartpilot – men advarslen fungerer uden brug af adaptiv fartpilot.
Ulykker, hvor et køretøj kører ind i bagenden af et andet køretøj, udgør i øjeblikket omkring 20 procent af alle alvorlige kollisioner med lastvogne.
“Ulykker af denne art skyldes ofte uopmærksomhed og for kort afstand til køretøjet foran. Afstandsadvarslen advarer chaufførerne med en rød lampe i forruden, så snart lastvognen kommer for tæt på det forankørende køretøj, og i de fleste tilfælde kan en kollision forhindres,” siger Carl Johan Almqvist, direktør for trafik- og produktsikkerhed på Volvo Trucks.
Kollisionsadvarsel
Afstandsadvarslen er en del af den nyeste version af Volvo Trucks’ chaufførsupportsystem, ”Kollisionsadvarsel med nødbremse,” som er designet til at hjælpe chaufførerne med at undgå ulykker i flere faser.
Hvis afstandsadvarslen ikke har den tilsigtede effekt, aktiveres en blinkende lampe og en akustisk alarm for at advare chaufføren. Til sidst aktiveres den avancerede nødbremse. Alt dette sker inden for få sekunder.
Kamera- og radarteknik
På samme måde som kollisionsvarsel-systemets øvrige funktioner bruger afstandsadvarslen en kombination af kamera- og radarteknologi til at beregne afstanden og identificere objekter på vejen.
“Ved løbende at forbedre de aktive sikkerhedssystemer i vores lastvogne giver vi chaufførerne bedre måder at reducere de risici på, som de og andre trafikanter udsættes for.
Ikke planlagt nedetid
Afstandsadvarslen er et af mange eksempler på, hvordan teknologien kan bidrage til at gøre gode chauffører endnu bedre.”
Sparer også penge
“For transportvirksomhederne er investeringer i sikkerhed ikke blot med til at beskytte mennesker men er også med til at spare penge. Lavere forsikrings- og reparationsomkostninger og mindre ikke planlagt nedetid er nogle af argumenterne. Desuden er en sikker kørestil generelt brændstofeffektiv. Kombinationen af veluddannede, sikkerhedsbevidste chauffører og sikrere lastvogne er til gavn for alle,” siger Carl Johan Almqvist.
Fakta ”Adstandsadvarsel:”
• Afstandsadvarsel-funktionen er tilgængelig på Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM og Volvo FMX fremstillet fra uge 23, 2018. Lastvognene skal også være udstyret med Volvo Trucks’ kollisionsadvarselssystem.
• Afstandsadvarslen er designet til at gøre det lettere for lastvognschaufførerne at holde en sikker afstand til køretøjet foran.
• Hvis det konstateres, at køretøjerne er tættere på hinanden end det valgte tidsrum på 1,5 til 3,5 sekunder, lyser en rød lampe i forruden. Hvis chaufføren ikke sænker farten, aktiveres kollisionsadvarselssystemet og sender lyd- og visuelle signaler af stigende intensitet. Herefter aktiveres den avancerede nødbremse.
• Volvo Trucks’ kollisionsadvarsel med nødbremsesystem er tilgængelig i modellerne Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE og Volvo FL.