(FRANKFURT)

General Motors (GM) har ondt i økonomien – især med et svigtende europæisk marked. Man har sparet overalt – men der skal også investeres – og indenfor få år vil der stå 23 nye GM-bilmodeller med 13 nye motorer hos bl.a. Opels forhandlere.

ingeniører har på verdensplan været dedikeret til at udvikle de nye motorer, der er en del af GM’s aktionsplan ”Business Forward”, der løber frem til i 2022.

Men allerede i 2015 regnskabet skal det hele løbe rundt – og derefter skal der igen være penge på kontoen.

1.100 ingeniører på arbejde
Mere end 1.100 motoringeniører har på verdensplan arbejdet for at udvikle motorerne, så kunderne vil vende. Man har spurgt tusindvis af kunder og gransket kritiske prøvekørsler af journalister.

”Vi har været ydmyge, men sultne for at få fremgang og succes. Vi har investeret store midler i et nyt diesel-udviklingscenter i Torino i Italien og har bygget kompetence-centre ved vores udviklingsafdelinger i bl.a. Rüsselsheim i Tyskland og Pontiac ved Detroit  i USA. Vi har ansat mange hundrede nye ingeniører i Torino – og vores folk i USA har arbejdet i døgndrift. For få uger siden var certificeringen klar – og vi står nu med de første nyheder, sagde dr. Thomas Johnen, generaldirektør og ansvarlig for udviklingen af benzinmotorer i Europa.

Kæmpe investering
For Opel er det den største enkelte investering nogensinde i nye benzin- og dieselmotorer og nye gearkasser, som VOTY.dk har testet på Opel prøvebane Dudenhofen – ikke langt fra Opels hovedsæde i Rüsselsheim og tæt på Frankfurt.

Målet har været mere raffinerede motorer med bedre trækkraft, lavere støjniveau – og bedre brændstoføkonomi. Så de 18 motor-familier, GM har world-wide i dag, skrottes på sigt – og erstattes af de otte nye motorfamilier, der er på vej. I 2016 er 80 pct. af motorerne skiftet ud.

Første motor på plads
Den første nyhed er en 1,6-liters turbobenziner, som allerede er lagt i Opels nye cabriolet Cascada – som sænker forbruget med 13 pct., men momentet er forbedret 30 pct.

Senere i år kommer en 1-liters, 3-cylindret benzinmotor, som skal finde vej til Opel Adam og Corsa – og sidst på året kommer så den nye 1,6-liters CDTI  turbodiesel, der kører 24,4 km/l og kun udleder 109 gram CO2 pr. km.

Det er en sænkning af forbruget på 10 pct. i forhold til forbruget i en 2-liter dieselmotor som samme effekt.

Fornem ny dieselmotor
Vi prøvede  Astra med  den nyudviklede1,6 SIDI-turbo-benziner (SIDI: Spark-Ignited-Direct-Injektion), som er utrolig smidig og mest minder om en 2-liters benziner i afsættet.

Opel har valgt balanceaksler i den 4-cylindrede motor, men GM’s strategi er også af gå ned i motorstørrelser.

Vi prøvede Turbo-performance udgaven med 200 hk og 300 Nm, men den fås også med 170 hk og 280 Nm.

Populær firmabil-motor
Den nye diesel, som især vil være populær i firmabiler og i Van-udgaver, skal erstatte først og fremmest 1,7 CDTI – og kommer i det meste af de større Opel modeller.  Først Zafira. Så Meriva og Astra.

Benzin- og dieselmotorerne skal bygges simultant på GM’s fabrik i Ungarn efter princippet ”Flex-Plant-Management”.

Alle nye motorer vil resultere i et fald i CO2 udslippet fra GM’s motorer på 27 pct. i  2022.

Som en stor benzinmotor
Vi testede den så den  nye 136 hestes diesel motor i Zafira på tysk motorvej, landevej og bykørsel – og resultatet er fornemt.

Aluminiumsmotoren støjer og vibrerer ikke mere end en benzinmotor, men har samme moment som en 2-liter diesel: 320 Nm. Momentkurven er måske ikke så flad – men man har et højt moment ret hurtigt.

SCR og AdBlue
Motoren er Opels svar på de nye EU-krav, der kommer om et par år – så den arbejder efter SCR-efterbehandlings-princippet (selective catalytic reduction).

Efter forbrændingen tilsættes så urinstoffet AdBlue (Urea), så de skadelige NOx-stoffer nedbrydes til kvælstof og vand. AdBlue-tanken er på otte liter, som holder til en del tankninger med diesel.

Man advares, når der skal tankes AdBlue – først i et display i instrumentbrættet, så falder motorens trækkraft – og til sidst kan man ikke genstarte bilen.  Reglerne er sat af EU.

Kendt princip i lastbiler
Foruden SCR er der dieselpartikelfilter – og EGR (Exhaust Gas Recirkulation) for at fange de skadelige stoffer fra udstødningen
SCT-systemet har været anvendt i Euro5 lastbilsmotorer i flere år.

Her er Euro 6 normen allerede lovkrav fra årsskiftet 2013/2014.
Som ved kørsel i lastbiler med de nye Euro 6 motorer spekulerer man egentlig ikke over motorteknikken – men om det bliver de cirka 10 pct. dyrere fra fabrikken at få sin Zafira end i dag – som det var tilfældet med lastbilsteknikken, kan ingen svare på.

Nye gearkasser
Sammen med motorerne prøvede vi de nye gearkasser – hvor man arbejder med kuglelejer i stedet for almindelige lejer, som gør skiftet meget blødere og nedsætter momenttabet i første gear. En ny type letløbs-gearkasseolie fra Castrol gør også sit til det gode resultat.

Vi prøvede den i en Astra Sport – og det er utrolig, så stort forskel der er i forhold til gearkassen i dag. Vi prøvede desuden automatiserede, manuelt opbygget gearkasse til Adam 1,4 med 87 hk – en billigere udgave end normalt automatgear – en Astra med 1,4 liter og 100 hk samt to otte-trins automat-gearkasser til Insignia og Insignia OPC – sidstnævnte med skiftekontakter ved rattet. Senere dukker 9- og 10 trins automatgearkasser op.

Dobbelt-kobling på vej
”Salget af dobbelt-koblings-gerkasser er steget et par procent de senere år – men vi venter lidt til de lanceres – forhåbentlig til en gunstigere pris end det ville være tilfældet nu, fortalte GM’s globale chefingeniør og projektleder for nye gearkasse-systemer, Ivo Opacak.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk