Citroën har med få midlet formået at løfte en lidt gammeldags udseende C3 Aircross til en bil med mere fancy design.

En alubundplade, en frontgrill, som glider ud i LED-forlygterne, og et kraftigt luftindtag. Dertil lidt ekstra stafferinger. Indvendigt bedre sæder med mere støtte.

C3-serien har længe været en landeplage herhjemme, men selv om salget er faldet lidt, så er C3 stadig nummer ét i sit segment i september og samlet nummer to efter den dyrere Ford Kuga.

Udskammede dieselbiler

C3 Aircross er en del af B-SUV segmentet – et segment, som i Europa bare er gået ret opad – og herhjemme fra en markedsandel på syv procent i 2017 til 11 pct. i 2020.

Hos Citroën mener man, at A-segmentbiler nok vil forsvinde – så B-segmentbiler bliver de mindste. Bl.a. fordi de små biler som elektrificerede køretøjer (som bliver fremtiden) bliver for dyre i forhold til B-bilerne.

Samtidig er dieseludgaver på vej ud. De er udskammede, som pressechef Hanne Langsig Sørensen, K. W. Bruun, peger på.

Burde vælge diesel

”Vi sælger nærmest 99 pct. af vores personbiler med benzinmotor i dag – for få år siden var 70 pct. dieselbiler. Samtidig er de fleste biler også med automatgear,” fortæller hun.

Problemet er ofte, at kunderne vælger benzin – selv om de kører så langt, at de totaløkonomisk burde vælge diesel, tilføjer hun.

C3 Aircross kan både fås med to benzinmotorer på 110- og 130 hk – og to dieselmotorer på 110- og 120 hk.

Feel og Shine Sport

Der er to udgaver: Feel og Shine Sport – hvor det er den dyrere udgave, som forventes solgt mest med 60 pct. af salget.

Der er bl.a. aluminiumsfælge, glastag og sort tag, bakkamera, comfort sæder, p-sensorer, 9 tommer skærm og comfort-affjedring.

Generelt kan passagersædets ryglæn fældes frem og give plads til emner på 2,40 meters længde – et plus i gulpladeudgaven.

Servicebiler som Van’s

Kunderne til bilen er især unge familier og lidt ældre borgere, som gerne vil sidde lidt højt og mere komfortabelt. Dertil en del som Van’s på gule plader som servicebiler.

Priserne for Van-udgaver for Feel udgaver begynder med 154.000 kroner eksklusive moms – for topmodellen 130 A6 Shine Sport med 170.000 kroner eksklusive moms. Diesel koster ca. 20.000 kr. mere end benzin (Van).

På hvide plader begynder priserne fra 220.000 kroner.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk