Der er kommet en ny Renault T serie til Danmark som udstillingsmodel, så kun Volvos og Renaults egne folk må køre i bilen – fordi det er en før-serie-model.
Men en kort tur for VOTY’s medarbejder gav i hvert fald indtryk af en langt mere robust og komfortabel bil end Magnum, som ellers er legendarisk, når talen falder på komfort. Recaro-sæderne er specielt udviklet til bilen.
Men – er det fransk, så skal det være frækt og forførende. Så ud over kabinebredden på 2,5 meter, er der nu både to køjer med op til 800 mm bredde, og køleskab. Og når øverste køje er slået op, fungerer den som ekstra aflæggeplads.
Masser af skabsplads
Aflæggeplads er de ellers masser af i skabene over forruden. Et ekstra plus er, at chaufføren, når han ankommer til bilen f.eks. med sin sportstaske, kan lægge den ind i et rum i siden af førerhuset – og vel inde i bilen, kan han underkøjen hente den op i kabinen. Langt nemmere end at balance både sig selv og en tung taske op ad trinnene.
Førerhuset fås i udgaverne ”Night-cab”, ”Day-cab”, Sleeper-cab” og High sleeper cab.”
Fabrikken byder på en masse detaljer så som elektronisk parkeringsbremse (slår automatisk til, når motoren stoppes), 3-vejs justerbar ratstamme, de sportsprægede Recaro-sæder og en detalje som en udvidelse af solskærmen med en lille klap til at tage vinklen indtil A-stolpen. Farveskærmen med navigation er på syv tommer.
En leg at køre bilen
Den kraftige 520 hestes maskine i den første danske udstillingsmodel mere brummede end støjende, da nøglen blev drejet, og den automatiserede 12 trins Optidriver gearkasse gør det til en leg at køre bilen.
T-serien fås med 380-, 430- og 460 hk i 11 liters motoren og 440-, 480- og 520 hk. Distributionsmodellerne (D) har 5 liter motorer på hhv. 210- og 240 hk. – 8 liters motorer på 250-, 280- og 320 hk.
Der er med de fire trin i den største udgave langt op – men så er gulvet fladt og ståhøjden ifølge Renault på 1,85 meter. I udgaven med tre triner der dog en tilsvarende høj motortunnel.
Lettere indstigning
Man skal ikke, som i Magnum-modellen, kravle hen af bilens side for at få fat i dørhåndtaget – for at komme ind. Nu kan man op konventionelt, men mere sikkert. Nævnes skal også døren, der åbner 85 grader – og letter adgangen.
Bilen havde også læderrat og lædersæder, men det skal der betales ekstra for.
Til gengæld er Euro 6 motorerne standard – med op til 10 pct. besparelse med Optifuel-programmet. Motorbremsen på 414 kW på DTI 13 motoren er markedets kraftigste.
Standard er også sikkerhedssystemet med esc (ESP). Bilen fås også med linkevogter (lane departure) og afstandsregulering (aktivt cruise control).
De særlige entreprenør-modeller (C og K) markedsføres ikke i Danmark. De hed tidligere Kerax.