Den nye tunge Transit på to tons skal gøre livet surt for de andre tunge varebiler på markedet – og med op mod 18,7 km/l er den i spidsen, når det gælder brændstoføkonomi.

Bilen lanceres for den europæiske presse i februar/marts, hvor Van of the Year juryen – fra Danmark repræsenteret af VOTY’s redaktion – som de første vil teste bilen i Spanien.

Bilen har været længe undervejs – siden den havde præmiere på IAA messen i Hannover i september 2012.

Begyndte i USA
Siden er den blevet lanceret i USA med såvel benzin- som dieselmotorer – i Europa er der fokus på ECOnetic modellen med den 125 hestes 2,2 liter Duratorq motor fra Dagenham fabrikkerne – udstyret med stop/start system og accelerationskontrol system.

Men der bliver også valg imellem andre 2,2 liters motorer på 100- og 155 hk. Motorerne på 125 og 155 hk kan også fås med Euro 6 teknik. – alle er med 6 trins gearkasse, men da bilen i USA har automatgear, ventes det også at blive muligt i Europa. Det har Fords ledelse selv antydet.

Den nye varebil fås med såvel for- som baghjulstræk samt firehjulstræk. Bilen laster 11 pct. mere end forgængeren – og mellemmodellen L2 har et varerum, der er øget fra 10,3 til 11,2 kubikmeter. Fire Europaller er der plads til. Sidedøren er desuden klassens bredeste med 1.300 mm. Der bliver også flere fastgørelses-muligheder.

LED lys i varerummet
Største Jumbo model rummer i øvrigt 15,1 kubikmeter. Den nye Transit serie laster op til 4,7 tons – og med en trailerkapacitet op til 3,5 tons. Ford tilbyder bl.a. LED lys i varerummet – og der er et ekstra trin ved bagdørene, som letter adgangen.

Transit to tons modellen kommer både som kassevogn, dobbeltkabine udgave og som pick-up. Busudgaver rummer op til 18 passagerer. Alle udgaver vil være tilgængelige inden udgangen af 2014.

Kabinen er større end i den gamle Transit – bedre plads i bredden, større afstand til taget plus to-vejs justering af rattet. Det giver bedre kørselskomfort. Instrumenteringen er helt ny, der er flere aflæggemuligheder – bl.a. under den dobbelte passagersæde. 230 volt strømstik er standard.

Fuldt sikkerhedsprogram
Som i den mindre Transit Costum er der gjort mere ud af køreegenskaberne – og støjniveauet er sænket. Der er standard monteret Ford SYNC stemmestyret kommunikationssystem bl.a. til brug for nødopkald.

Sikkerhedsmæssigt får bilen afstandsreglerings-advarsel (også kaldes adaptive cruise control). Desuden linievogter (lane keeping), føreradvarsel (ved træthed) – bakkamera og hjælp til trailer-tilkobling – samt dæktrykskontrol og corner-lights (lyset følger bilen rundt om hjørnet).

Dertil kommer tilpasningssystemer til lasten og trailerkontrol, bakkehjælp (hill assist) og kurvestabilitet. ABS-bremser og esc stabilitetssystem bliver standard herhjemme.

Over syv mio. Transit
Bilen er testet over en 110 million kilometer under alle klimaforhold. Samt en halv million kilometer af kunder i USA. Bilen skal bygges for europæiske kunder på fabrikken i Kocaeli, Tyrkiet.

I alt er der siden første Transit så dagens lys i1965 blevet bygget mere end syv milioner Transit-varebiler og busser.

Transit vandt totlen Van of the Year i 2007 med den nuværende udgave. Transit Custom blev i desuden valgt til Van of the Year 2013 – og Transit Connect fik titlen året efter. Den nye to-tons Transit er den tredje nye varebil fra Ford i Fords totale to års-omlægning af varebilsmodeller, der afsluttes med Courier modellen senere i 2014.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk