Først viste Volvo Truck den elektriske udgave af FL-modellen på 16 tons – nu følger FE modellen på 27 tons med større effekt men med mindre rækkevidde.
Tre uger efter afsløringen af Volvo Trucks’ første eldrevne lastbil – Volvo FL Electric – udvider den svenske producent sit produktprogram med endnu en elektrisk lastbil – Volvo FE Electric.
Den nye ellastbil er bygget til tunge distributions- og renovationsopgaver i byen med totalvægte på op til 27 ton. Salget indledes i Europa til næste år.
Strategisk skridt
“Med introduktionen af Volvo FE Electric har vi nu et omfattende udvalg af eldrevne lastbiler til bykørsel og tager endnu et strategisk skridt fremad i udviklingen af vores samlede tilbud inden for elektriske transportløsninger.
Dette åbner døren til nye former for samarbejde i byerne, hvor der er fokus på at forbedre luftkvaliteten, reducere trafikstøjen og nedbringe trafikpropperne i myldretiden, da de erhvervsmæssige opgaver kan udføres støjfrit og uden udstødningsgasser tidligt om morgenen eller sent om aftenen,” siger Claes Nilsson, adm. direktør for Volvo Trucks.
Den første Volvo FE Electric – som er en renovationslastbil med en opbygning, der er udviklet i samarbejde med Europas største lastvognsopbygger, Faun – tages i drift i begyndelsen af 2019 i Tysklands næststørste by Hamborg.
Begyndte med elbusser
“Hamborg, som i 2011 blev udnævnt til Europas miljøhovedstad, har arbejdet længe og effektivt med at forbedre byens grønne og bæredygtige udvikling med et bredt fokus. Dette gælder ikke mindst transportsektoren, hvor eldrevne busser fra Volvo allerede bruges i det offentlige transportnetværk. Erfaringerne og ambitionerne fra dette projekt betyder, at Hamborg er en yderst interessant partner for os,” siger Jonas Odermalm, vicedirektør for produktlinierne Volvo FL og Volvo FE hos Volvo Trucks.
Prof. dr. Rüdiger Siechau, admin. direktør for Stadtreinigung Hamburg, ser store miljømæssige fordele ved eldrevne lastbiler i byen.
Kan holde strøm i 10 timer
“Som det er i dag, udleder hver af vores 300 konventionelle renovationslastbiler ca. 31.000 kg CO2 om året. En eldreven renovationslastbil med et batteri, der kan holde til en fuld vagt på otte til ti timer, er et kæmpestort teknologisk gennembrud. Andre fordele er, at Stadtreinigung Hamburg genererer klimaneutral elektricitet, der kan bruges til at genoplade batterierne.”
Den nye Volvo FE Electric kan fås i flere forskellige varianter til forskellige typer transportopgaver.
Bedre arbejdsmiljø
For eksempel med Volvos førerhus med lav indstigning, der gør det let at stige ind og ud af førerhuset og giver chaufføren et godt udsyn til den omgivende trafik. Arbejdsmiljøet forbedres også med det lave støjniveau og den vibrationsfri drift.
Batterikapaciteten kan optimeres, så den passer til de specifikke behov, og opladningen finder sted enten via det almindelige elnet eller hurtigopladnings-stationer.
“Vores helhedsorienterede løsninger til eldrevne transportløsninger er designet til at passe til den enkelte kundes og bys specifikke behov. Ud over køretøjerne tilbyder vi også alt lige fra ruteanalyser til serviceydelser og finansiering via vores netværk af forhandlere og værksteder rundt om i hele Europa. Vi har også et tæt samarbejde med leverandører af infrastrukturen til strømdrift,” siger Jonas Odermalm.
Fakta – Volvo Trucks’ eldrevne lastbiler:
Volvo FE Electric
• 100 pct- eldreven lastbil til distributionskørsel, renovationskørsel og andre anvendelser i bymiljøer, totalvægt 27 ton.
• Drivline: To elmotorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW kont. effekt) med en 2-trins transmission fra Volvo. Maks. moment, elmotorer 850 Nm. Maks. moment bagaksel 28 kNm.
• Energilagring: Lithium-ion-batterier, 200-300 kWh.
• Rækkevidde: Op til 200 km
• Opladning: Valg mellem to forskellige opladningssystemer. CCS2: Maks. opladningseffekt 150 kW DC. Laveffektopladning: Maks. opladningseffekt 22 kW AC.
• Opladningstid: Fra afladede til fuldt opladede batterier (300 kWh): CCS2 150 kW ca. 1,5 time, laveffektopladning ca. 10 timer.
–
Volvo FL Electric
• 100 pct. eldreven lastbil til distributionskørsel, renovationskørsel og andre anvendelser i bymiljøer, totalvægt 16 ton.
• Drivline: Elmotor med maks. effekt på 185 kW (130 kW kont. effekt) med en 2-trins transmission fra Volvo. Maks. moment, elmotor 425 Nm. Maks. moment bagaksel 16 kNm.
• Energilagring: Lithium-ion-batterier, samlet 100-300 kWh.
• Rækkevidde: Op til 300 km.
• Opladning: Valg mellem to forskellige opladningssystemer. CCS2: Maks. opladningseffekt 150 kW DC. Laveffektopladning: Maks. opladningseffekt 22 kW AC.
• Opladningstid: Fra afladede til fuldt opladede batterier: hurtigopladning 1-2 timer (DC-opladning), opladning om natten op til 10 timer (AC-opladning) med maks. batterikapacitet på 300 kWh