(GENÈVE)

Peugeot og Citroën (PSA) lancerer i morgen officielt deres nye udgaver af varebilerne Expert og Jumpy. Det sker ved et festligt arrangement på fabrikken i Valenciennes i Nordfrankrig – med deltagelse af topchef Carlos Tavares.

Det er ikke hemmeligt, hvordan de ser ud i design, for minibusudgaverne af de to biler – kaldet Traveller og SpaceTourer – blev vist på biludstillingen i Genève i begyndelsen af denne måned. Van-udgaverne vises officielt første gang på biludstillingen i Birmingham i april.

Men selv om bus-udgaverne blev vist først, vil det blive varebilsudgaverne, der først bliver udbudt til kunderne. Det er også langt den største del af produktionen – op mod 80 pct. – af de nye biler, der får gule nummerplader.

Van of the Year 2008
De nye PSA-biler har også en del at leve op til i og med, at de vandt prisen Van of the Year for året 2008 – sammen med den identiske Fiat Scudo.

Fiat Professionel er ikke med i dette samarbejde mere (de får afløseren Talento bygget i samarbejde med Renault) – men nu partner i Valenciennes er nu Toyota, der nu får deres anden generation af Proace bygget i Frankrig.

For PSA er der tale om tredje generation – første udgaver kom i 1995, anden udgave i 2007. Der var også et facelift i 2004.

Bagmændene fra PSA
På biludstillingen i Genève mødte vi to af den nye varebils bagmænd – PSA’s David McQueen og Sylvain Champomier, som har arbejdet på de nye varebiler i snart fem år. Alle biler er ens – der bliver primært tale om re-badging, hvor typisk front og dele af instrumenteringen er forskellig.

Bilerne bygges på en for varebilerne helt ny platform – kaldet EMP2, delvist kendt fra Citroëns MPV Grand C4 Picasso og Peugeot 308.

Motorerne er 1,6 liters HDI dieselmotorer på 95- og 115 hk – og to 2-liters motorer på 150- og 180 hk. Bilernes fås med manuelt gear og med automatgear – EAT6, kendt fra DS5 personbilen, og det robotiserede gearskift ETG6,

Øget sikkerhed
”Det nye varebilskoncept er helt anderledes end den tidligere modelrækkes – med langt flere sikkerhedsmuligheder tillige med forbedret komfort. Sikkerheden omfatter bl.a. mulighed for aktiv nødbremse, der virker fra 30 km/t og ned, hvor bilen selv vil stoppe – over 30 km/t bremser bilen ned. Dertil kommer skiltegenkendelse, linjevogter og Blind Spot advarsel (for trafikanter, der gemmer sig i den døde vinkel),” siger de to udviklingsfolk fra PSA’s LCV-division (Light Commercial Vehicles).

Der bliver også mulighed for Bird-view kamera, hvor man på sin skærm kan se rundt om bilen – samt head-up display, hvor farten vises i forruden – og mulighed parkeringsadvarsel.

Pick-up og 4×4
De nye biler kommer senere også i pick-up udgaver, dobbeltkabiner – og selv camper versioner. Er man til 4×4, kan bilen bestilles via special-virksomheden Dangel – helt som det er tilfældet med den nuværende udgave.

Den større bil har også større nyttelast – 1,4 tons mod 1,2 tons tidligere. Trailervægten skulle være på 2,5 tons. Og i stedet for to længder på 4,8- og 5,12 meter, bliver der nu tale om længder på 4,6-, 4,95- og 5,3 meter. Der er til gengæld ikke længere to højder – men én på de nævnte 1,9 meter.

De forskellige data, mål og vægte går også igen i de forskellige busudgaver.

Øget grad af luksus
”Selv om der er tale om varebiler, vil man ikke længere kunne se metalpladerne så tydeligt – altså en øget følelse af luksus, også i basisudgaverne,” siger David McQueen og Sylvain Champomier.

Busudgaverne ventes til Danmark sidst på året – Van-udgaverne måske allerede i august.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk