Af Finn Bruun

Nu er FN’s søfartsorganisation, IMO, klar med et udkast til et samlet internationalt bindende regelsæt for brugen af flydende naturgas.     

Medlemslandene i IMO’s underkomité for Carriage of Cargoes and Containers (CCC 1) er netop blevet enige om indholdet af en ny international kode for skibe, der bruger gas eller andre brændstoffer med lavt flammepunkt.

Koden indeholder blandt andet konstruktionsanvisninger for korrekt placering af brændstoftanke, brandtekniske foranstaltninger samt krav om ekstra beskyttelse af maskinrummet.

Nemmere med flydende gas
Med det nye regelsæt bliver sikkerheden styrket, samtidig med at mange rederier vil kunne spare både tid og omkostninger, da individuelle risikoanalyser vil være nemmere at udarbejde, oplyser Søfartsstyrelsen, der som en del af vækstplanen for Det Blå Danmark arbejder der målrettet med at støtte og igangsætte initiativer, der gør det nemmere at bruge flydende naturgas.

Underkomitéens forslag forventes godkendt af søsikkerhedskomitéen (MSC) i november 2014 med henblik på vedtagelse i 2015.

 

 

Leave A Reply