En ny voldsom ”Raptor” udgave af Ford Ranger er på vej til Europa – og har underligt nok fået præmiere på ”Gamescom” spille-udstillingen i Köln.

Det måtte jo komme. At biler bliver vist første gang på en video-udstilling med nye spil til mobiltelefonen frem for på en biludstilling.

Og Ford har da også fået udarbejdet en video af bilen i et østrigsk offroad område – en video som så er indbygget i et Microsoft spil.

Vildt spil

Og de mange tusinde unge mennesker har sikkert stået og spillet det nye Forza Horizon 4 video racing-spil mens de har betragtet de to udstillede Ranger Raptor pick-up biler på ”Gamescom” messen.

Hvem kunderne er til de rigtige biler, kan man så gætte sig til.

Salget begynder til næste år – og vil man møde bilen på en rigtig erhvervsmesse, står den også på den kommende IAA transportudstilling i Hannover i næste måned – men så er det jo ingen premiere længere.

2-liter biturbo

I videofilmen letter bilen højt over terrænet – for Raptor er en ren racer med sin 2-liter biturbo-diesel maskine med 213 hk og et drejningsmoment på 500 Nm. Om bundtrækket er lige så godt og momentkurven lige så flad som i den nuværende 3,2 liter udgave med fem cylindre kan man tvivle på.

Dertil kommer iøvrigt 10 trins automatgear og desuden indstillelig affjedring og forstærket karosseri. Måske den også er egnet til Dakar Rally.

Raptor er ren livsstil til at klare off road kørsel med høj fart – og måske ikke lige bilen til entreprenøren, der også skal have hægtet sin trailer med gravemaskine på bilen. Men efter sigende fortsætter det nuværende Ranger program sideløbende med Raptor – for at berolige de professionelle kunder.

Heftige terrændæk

Raptor har bl.a. helt specielle støddæmpere og bremser med ventilerede skiver for og bag. Terrændækkene er heftige BF Goodrich ruller i størrelsen 285/70 R17, der klarer de fleste udfordringer uanset underlag. En kraftig 2,3 mm bundplade i højstyrkestål beskytter teknikken.

Designet er selvfølgelig lige så råt som teknikken – med en aggressiv frontgrill, der er inspireret af bilens forbillide, den amerikanske Ford F-150 Raptor. Læg dertil den kraftige kofanger, der er monteret på bilens ramme. Der er desuden xenon lygter og LED tågelys.

Skærmforøgerne er udformet i kompositmateriale, som kan klare at få et par skrammer. Det gælder også trinbrættet.

Baja Rally grip

Kabinen leder også tankerne hen på en racerbil – både med hensyn til farver og materialer, og så naturligvis de ultra frække racersæder. Bag det fede læderrat sidder skifteplader i magnesium.

Ford lover dog, at bilen gennem ”Normal” mode er meget komfortabel til kørsel på normal landevej og tillige rimelig økonomisk og let at køre. ”Sport” mode er til mere sporty kørsel på asfalt – og så kommer ”Grass/Gravel/Snow” mode, ”Mud/sand” mode og ”Rock” mode alt efter underlaget – samt den hard core ”Baja” mode til den før omtalte racerkørsel – opkaldt efter Baja ørken-rally.

Også trailer-assist

Bilen har dog også normalt pick-up udstyr så som trailer-stabilitets kontrol, elektronisk stabilitets kontrol, Hill Start Assist, Hill Descend Assist og Load Adaptive Control (ved kørsel med læs.)

Hertil kommer Fords roste og velfungerende SYNC 3 kommunikations- og underholdningssystem med stemmestyring. Bilen har otte tommer touchscreen.

For Ford-ingeniørerne er Ranger Raptor en kombination af en motocross motorcykel, en ATV og en Snowmobil.

Danske priser kendes ikke – men billigst bliver det ikke, selv om det hjælper, hvis man køber den på gule plader til brug i virksomheden. Bilen bygges for de europæiske markeder i Sydafrika.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk