Bedre arbejdsmiljø, højere effektivitet og hurtigere service var drivkraften for Bring Warehousing i Oslo, da de for nylig anskaffede sig tre nye Terberg-terminaltraktorer – og to Konecranes-containertrucks fra danske N. C. Nielsen AS.

“Chaufførerne fik selv indflydelse på udformningen af interiøret, og det, mener vi, skaber bedre arbejdsforhold”, siger Knut Erik Andersen, produktionsleder hos Bring.

Passer til RoRo-skibe

Bring har valgt terminaltraktorerne Terberg RT 223. Valget faldt på disse maskiner, da de er smidige og hurtige at anvende på de RoRo-skibe, som Bring arbejder på.

Interiørets funktionalitet i førerhusene på i øvrigt både Konecranes og Terberg er udslagsgivende for effektiviteten.

Maskinoperatørerne har selv været med til at designe interiøret. Før maskinerne gøres færdige, har Bring mulighed for at sende deres chauffører ned til fabrikken, hvor de kan vælge blandt andet sæder og placering af kontakter.

Bedre arbejdsmiljø

”Når maskinerne er færdige, udføres der en sidste besigtigelse med testkørsel. Det, at maskinerne tilpasses chaufførerne, giver færre belastningsskader og et bedre arbejdsmiljø,” siger produktionsleder Knut Erik Andersen.

Produktionslederen har arbejdet på Oslo Havn siden 1993 og hos Bring Warehousing i 13 år.

God opfølgning

N. C. Nielsen gør det muligt at tage til fabrikken for at besigtige og gennemgå maskinerne, når de er færdige, efter en tæt dialog og proces forud for leveringen.

”Vi slipper ikke kunden, når maskinerne forlader fabrikken. Service, vedligehold og god opfølgning er en vigtig succesfaktor for at få den fulde udnyttelse af trucks og traktorer,” siger Geirmund Rundhaug, salgschef i N. C. Nielsen Norge.

Arbejder konstant

Med vagtskifte to gange dagligt er Brings terminaltraktorer og reachtrucks i gang mere end gennemsnittet. De håndteres et sted mellem 100 og 150 gange hver eneste dag.

Maskinerne arbejder konstant, og når de har kørt omkring 8.000 timer, begynder slitagen at mærkes.

”For at holde maskinerne i gang så meget som muligt, får vi løbende opfølgning af N. C. Nielsen i serviceintervaller. De er hurtige til at reagere, hvis der er brug for udskiftning af dele eller andre reparationer,” siger Knut Erik Andersen.

Ni timer om dagen

Brings to nye flow drive-reachstackere fra Konecranes kører i gennemsnit ni timer på en arbejdsdag ved Brings havneterminal i Oslo. Det mærkes både på arbejdsmiljøet og på økonomien, at Bring valgte hydrostatiske maskiner frem for mekaniske.

”Med de nye maskiner bruger vi cirka 11-12 liter diesel i timen mod tidligere 20-25 liter. De elektriske pumper mærkes også i arbejdsmiljøet,” siger Knut Erik Andersen.

Maskinerne arbejder på et lavere omdrejningstal med blot 1.500 omdrejninger, og det giver en betydelig støjreduktion både inde i førerhuset og uden for maskinerne.

Kræver omstilling

Produktionslederen er godt tilfreds med valget af trucks, men fortæller, at de krævede lidt ekstra af chaufførerne i starten.

”Jeg har mænd, som har været ansat her i over 20 år, og som alle andre chauffører udvikler de en kørestil, der passer til den maskine, de anvender,” siger Knut Erik Andersen.

De nye maskiner krævede en omstilling, men efter nogle måneders brug er tilbagemeldingerne, at de trives godt med de nye trucks, og at de arbejder mere effektivt.

Specialmodel til Aarhus

Allerede i efteråret 2013 præsenterede N.C. Nielsen, Danmarks førende leverandør af heavy duty-maskiner, faktisk en special-designet SMV Konecranes reachstacker med fordoblet løftekapacitet på 100 tons.

Der var dengang tale om en hidtil uset maskintype på markedet. Udviklingsprocessen begyndte med en forespørgsel fra en aarhusiansk havneterminal, der manglede en manøvredygtig maskine til at afskibe de stadigt tungere elementer til havvindmøller.

Processen sluttede med, at N.C. Nielsen leverede en specialudviklet 100 tons prototype baseret på en stærkt ombygget SMV Konecranes reachstacker til havnen i Aarhus.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk