De seneste år har nyheder om akut lastbilchaufførmangel præget nyhedsbilledet for transportbranchen.
Det er svært at tiltrække unge til chauffør-uddannelsen, og mange af de aktuelle chauffører er ved at have nået pensionsalderen.
Logistikvirksomheden Dachser Denmark har valgt at tage sagen i egen hånd.
Essentielle
Lastbilchauffører er essentielle for, at man kan gå ned hos sin lokale isenkræmmer og købe en ny elkedel, når den gamle står af, og at medicinsk udstyr er tilgængeligt på hospitalet, så man kan få den behandling, man har brug for.
Mange af de varer, som vi er afhængige af i vores moderne samfund, er transporteret af nogen, og chaufførerne er en nøglebrik i det store puslespil, som mange af os hver dag tager for givet.
Vil vende tendensen
Hos Dachser Denmarks filial i Kolding prøver man at vende den tendens.
”Vi gør alt, hvad vi kan, for at forbedre vores samarbejde med chauffører og vognmænd.Vores største udfordring er, at som chauffør har man lige nu ikke en almindelig otte timers arbejdsdag. Det er måske med til at gøre det mindre attraktivt for unge folk,” fortæller Manuel Soares, Operations Manager Inbound European Logistics.
Analyse af egne processer
Derfor iværksatte Dachsers filial i Kolding en værdistrømsanalyse – et projekt, hvor virksomheden sætter sig i chaufførernes sted og analyserer sine processer udefra for at kunne fjerne eventuelle frustrationer i deres hverdag og forbedre samarbejdet.
”Det er svært at fastholde chauffører i dag. Derfor har vi fået belyst, hvilke processer vi har, så vi kan prøve at fjerne de ting, der frustrerer i dagligdagen,” fortæller Christian Hygum, Dachser Expert Network Operations (DENO) med base i Kolding.
21 punkt arbejdsplan
Analysen resulterede i en handlingsplan med 21 punkter, som filialen i Kolding arbejder på at optimere. Tidligere skulle chaufførerne for eksempel ind på kontoret med dokumenter to gange, hver gang de besøgte terminalen, og det gik ud over både arbejdsglæden og effektiviteten.
Den proces er blevet forsimplet, hvilket sparer chaufføren for fem minutters unødig arbejdstid i mødet med Dachser.
Et andet eksempel er, at man er begyndt at læsse nogle af distributionsbilerne på forhånd, så chaufførerne møder ind til biler, der er helt klar til at køre af sted. På den måde får de en lidt kortere arbejdsdag og en højere grad af aktiv køretid.
Rammebetingelser på dagsordenen
Spørger man Manuel Soares skal rammebetingelserne for chaufførfaget ændres, og hans tætte kollega Laurent Piederriere stemmer i.
”I dag forventer vi mere og mere af chaufførerne. Med digitaliseringen har de fået flere opgaver, som de skal administrere, og de er blevet kontaktpunkt for afsender og modtager,” siger Laurent Piederriere, Team Leader Inbound hos vejtransportfilialen i Kolding.
Han siger, at det derfor er så vigtigt for Dachser at have en god kommunikation med chaufførerne. De skal føle sig hørt og føle, at de er en del af Dachsers virksomhed.
I chaufførens sted
Ved at sætte sig i chaufførernes sted og følge dem en hel dag og tage tid på alle processer i løbet af dagen håber Dachser på at kunne gøre sig mere attraktiv som samarbejdspartner for vognmænd og chauffører nu og i fremtiden – og samtidig præge branchen til bedre arbejdsvilkår.
”Det var lærerigt at få skabt en rigtig god dialog med chaufførerne med det udgangspunkt, at vi skulle blive klogere på os selv og forbedre chaufførernes hverdag,” siger Christian Hygum, Dachser Expert Network Operations.