Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Opel forlader Renault

Først stoppede franske Renault med at bygge Vivaro-varevognen for PSA-datterselskabet Opel – nu følger den store Movano varevogn efter.

Det har Stellantis-koncernen, der består af PSA- og Fiat koncernen, netop meldt ud – ifølge tyske medier.

Det er en helt naturlig konsekvens af General Motors salg af Opel til PSA Peugeot-Citroën for et par år siden.

Produceret siden 1997

Vivaro skiftede designfamilie fra Renault Trafic og Nissan NV300 til Peugeot Expert og Citroën Jumpy – og nu er det Movano, der skifter designfamilie fra Renault Master og Nissan NV400 til Peugeot Boxer og Citroën Jumper.

Boxer og Jumper bygges begge af Fiat Professional på Europas formentlig største varebilsfabrik i Val di Sangro ved Adriaterhavskysten (på højde med Rom) – og her vil Movano-produktionen flytte hen fra Renaults Batilly-fabrik i det nordøstlige Frankrig, hvor Movano har været produceret siden 1997.

Designet på den nye Movano er ikke meget forskellig fra de nye søstermodeller – bortset fra blitz-logoet. Teknisk vil den også følge Ducato, Boxer og Jumper – og det betyder, at den allerede i år også dukker op i en elektrisk udgave.

Den nye Movano-teknik

Den vil komme i to versioner med litium-ion batterier på 37- og 70 kWh kapacitet, der giver rækkevidde på henholdsvis 117- og 224 kilometer.

Elmotoren yder 90 kW og der er et drejningsmoment på 260 Nm. Topfarten opgives til 110 km/t – og dertil kommer et regenerativt bremsesystem, som samler strøm op.

Teknisk kan vi melde om tre faser på 22 kW og hurtigopladning (til 80 pct. kapacitet) op til 50 kW med CCS system på en time. En opladning klares ned til fem timer via Wallbox med 22 kW.

Dieseludgaven bliver en 2,2 liter turbodiesel med 120 og 165 hk ligesom Boxer og Jumper – og et drejningsmoment på henholdsvis 300- og 370 Nm.

Flere sikkerhedssystemer

Movano er udstyret med køreassistentsystemer både til at beskytte føreren, passagererne men også andre trafikanter.

Alt efter udstyrsniveau er systemer som automatisk nødbremse, blind vinkel assistent, Hill Descent Control og vejbanealarm standard. Der er ikke oplysninger, hvorvidt bilen kan fås med adaptiv fartpilot.

MyOpel appen hjælper med at holde overblik over bilens ture, forbrug samt service intervaller. Med Movano-e kan appen også bruges til at holde styr på opladning, starte og stoppe opladning samt monitorere elforbruget.

Tro på fremtiden

”Vi glæder os til, at den nye Movano kommer til Danmark i løbet af efteråret. Vi har øget salget af den gamle Movano med 60 pct. i forhold til samme tid sidste år og det giver os tro på at den nye generation af Movano kan gøre det godt”, siger Jacob Degn Produktchef for varebiler hos Opel Danmark.