For mange trafikulykker med varebiler skyldes, at chauffører er uopmærksomme (bl.a. på grund af brug af mobiltelefoner), distræte og trætte – samt at køretøjerne ikke har nyeste sikkerhedsudstyr.

Sammen med forudsigelige trafiksituationer, lange arbejdsdage og for høj fart udgør det årsagerne til mere end halvdelen af ulykker, der involverer varebiler.

Det fremgår af en dugfrisk rapport fra Havarikommissionen for vejtrafikulykker (HVU) under Vejdirektoratet.

Halveret antallet af ulykker

Havarikommissionen har vurderet, at sikkerhedsudstyr som avanceret nødbremse og adaptiv fartpilot, linjevogter, bakkamera og avancerede uopmærksomheds-assistenter kunne have forhindret op mod halvdelen af undersøgelsens ulykker.

At varebiler uden dette udstyr er farlige, er også konklusionen på en serie crashtests af store varebiler – foretaget af den uvildige EuroNCAP organisation, hvor bl.a. FDM er medlem.

Stærk anbefaling

Derfor anbefaler både HVU og EuroNCAP, at firmaer vælger det omtalte sikkerhedsudstyr, når de køber varebil.

Rapporten fortæller dystre situationer om trafiksikkerheden blandt varebilstransportører – og tegner et billede af, at der kan ske mange forbedringer.

DTL deler bekymringen

DTL – Danske Vognmænd – deler bekymringen.

”Det er vigtigt, at vi får bragt ulykkestallene ned, og vi kan se, at varebilerne er overrepræsenteret i ulykkesstatistikken. Det er derfor vores klare anbefaling, at alle virksomheder får udarbejdet en trafiksikkerhedspolitik. Den skal være virksom og integreret del af chaufførernes og virksomhedernes dagligdag. Og så skal mobiltelefonen ud af hånden, når man kører.”

Det siger adm. direktør i DTL – Danske Vognmænd, Erik Østergaard, ovenpå den seneste HVU-rapport.

Forlang sikkerhedspolitik

Han opfordrer til, at transportkunderne også efterspørger en trafiksikkerhedspolitik, når de bestiller varer.
På den måde, mener Østergaard, kan transportkøber og transportør sammen bl.a. sikre en bedre adfærd og mere opmærksomhed.

Havarikommissionen for vejtrafikulykker tilbyder rådgivning til transportkøberne om, hvilke krav de bør stille – og det forslag kan DTL kun bakke op om.

”Det er vores klare anbefaling, at der ved indkøb af varebilerne tilkøbes noget af det sikkerhedsudstyr, der i dag findes på markedet.”

Få varebiler med sikkerhedsudstyr

Her peger kommissionen bl.a. på adaptiv fartpilot, nødbremse og kameraer. Af de 26 varebiler, der indgår i rapporten, havde kun en enkelt af dem adaptiv fartpilot, kun én af dem linjevogter og kun to af dem henholdsvis bakkamera og automatisk nødbremse.

Derimod havde alle 26 ABS-bremser, 20 elektronisk stabilitetssystem (esc) og 25 fører-airbag. Kun én havde sideairbag.

Der var ifølge rapporten én ulykke, hvor et bakkamera kunne have forhindret ulykken, i to ulykker kunne en linjevogter have forhindret ulykken, i op til syv- af de 23 ulykker er det vurderet, at en adaptiv fartpilot og/eller en avanceret nødbremse muligvis kunne have forhindret kollisionen eller afbødet skaderne.

DTL kæmper for sikkerhed

”Sikkerhedsudstyret er alt sammen noget, der reducerer ulykkerne og højner sikkerheden,” siger Erik Østergaard.

Han ved, at det er en del af transportbranchen, der slås med mange udfordringer, og derfor har DTL i årevis arbejdet for tilladelseskrav og ordnede forhold.”

”HVU-rapporten fokuserer på trafiksikkerheden, men jeg er slet ikke i tvivl om, at bl.a. dårlige arbejdsforhold og manglende uddannelse udgør en del af fødekæden til ringere sikkerhed. Derfor arbejder vi fra DTL’s side fortsat på en bedre regulering af varebilsområdet, sammen med vores specialforening SKV – Specialforeningen for Kurér- og Varebilstransportører,” siger Erik Østergaard.

Manglende lastsikring

Rapporten konkluderer bl.a., at der ikke blev fundet fejl ved varebilerne, som var medvirkende til, at ulykkerne skete, men der var ét enkelt tilfælde, hvor manglende lastsikring gav alvorligere personskader.

Varebilernes sikkerhedsudstyr var begrænset i forhold til personbiler, og det er vurderet, at knap halvdelen af ulykkerne muligvis kunne have være undgået eller personskaderne afbødet, hvis varebilerne havde haft sikkerhedsudstyr svarende til en veludstyret, moderne personbil.

Baseret på 23 ulykker

Undersøgelsen fra HVU er baseret på 23 ulykker med varebiler (med tilladt total-vægt over 2.000 kg). I alt 26 varebilsførere indgår i undersøgelsen, da der i 3 ulykker var 2 varebiler involveret. 17 af de 26 varebilsførere var håndværkere og servicemontører – de øvrige var kurerer.

Undersøgelsen er afgrænset til varebilsulykker med alvorlig personskade, hvor varebilerne har en tilladt totalvægt over 2.000 kg.-  og hvor varebils- førerne op til ulykken kører arbejdsrelateret. Erhvervskørslen omfatter både gods-/kurerkørsel og firmakørsel.

Mere alvorlige ulykker

Ulykker med varebiler er ofte mere alvorlige end ulykker med personbiler. Således er der 12 dræbte for hver 100 personskadeulykker, der involverer en varebil, mens der tilsvarende er seks dræbte for hver 100 personskadeulykker, der involverer en personbil.

Ulykkernes alvorlighed er sammen med forventningen om en kraftig stigning i varebilskørsel som følge af den voksende e-handel den primære baggrund for at gennemføre en undersøgelse af varebilsulykker.

Coronakrise øger rapportens relevans

Sidst i undersøgelsesforløbet ramte Corona-pandemien Danmark, hvilket har accelereret e-handlen yderligere og dermed øget undersøgelsens relevans.

Havarikommissionen gennemførte i 2005 en undersøgelse af varebilsulykker, men der er siden da sket en betydelig udvikling i e-handel, trafikmønstre, trafikmængder, køretøjer og brug af digitale værktøjer (red: f.eks. mobiltelefoner) under kørslen.

Der har derfor været behov for en opdateret undersøgelse på området, forklarer HVU.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk